Bestil nyt pas

Du skal bestille et pas, når dit pas er ved at udløbe, du har mistet det, eller du skal have et pas for første gang.

Der er obligatorisk tidsbestilling til pas. Du kan udfylde pasansøgningen, betale og bestille tid i Borgerservice samtidigt.

Hvis din bestilte tid til pas ligger mere end 30 dage fremme, skal en eventuel samtykkeerklæring udfyldes igen, da den kun er gyldig i 30 dage.

Vær opmærksom på, at der skal bestilles en tid pr. person, der skal have pas.

Du kan maks. bestille tid 14 dage frem, hvis du betaler med Visa eller Dankort. Hvis du betaler med MasterCard, Maestro eller American Express, kan du kun bestille tid 7 dage frem, fordi pengene kun reserveres 7 dage på kreditkort.

Skrevet af politiet

Få hjælp i Borgerservice

Har du ikke MitID, kan du få hjælp til nyt pas i Borgerservice. Husk, at du altid skal bestille tid, før du møder op i Borgerservice.

Afbestil pastid

Hvis du har bestilt tid og ikke skal bruge tiden alligevel, er det meget vigtigt, at du annullerer tidsbestillingen, så en anden kan få mulighed for at bestille tid til pas.

Annuller din reservation.

Hvis du har betalt for passet i selvbetjeningsløsningen, er pengene kun reserveret og bliver ikke trukket på din konto, hvis du afbestiller tiden.

Har du brug for en ny tid/anden tid, skal du igen bestille tid og betale for passet. Pengene bliver igen kun reserveret og bliver først trukket på din konto, når du møder op i Borgerservice for at bestille passet.

Foto

Det er i Randers kommune muligt selv at medbringe et foto, som opfylder politiets krav. Eller der er mulighed for, at man ved den personlige henvendelse kan få taget et foto i Borgerservice – mod betaling - i en og samme ekspedition.

Afhentning af pas

Randers Kommunes Borgerservice har en dokumentboks til afhentning af bestilte pas, da det er lovpligtigt at de skal afhentes.

Ved den personlige betjening i forbindelse med bestilling af passet, får du vejledning omkring afhentning.

Når dit pas er klar, og du kan afhente det i Borgerservice, vil du modtage sms med kode. Derefter vil du kunne logge ind på automaten i forhallen hos Borgerservice med koden og MitID.

Hvis det gamle pas ikke er afleveret ved bestillingen eller ”hullet”, skal det gamle pas medbringes og hulles i dokumentboksen.

Dokumentboksen er tilgængelig:

Mandag 8-17
Tirsdag-onsdag-torsdag 8-15
Fredag 8-13

Hvis passet ikke ligger i dokumentboksen, så er der mulighed for enten at trække et nummer til afhentning (uden tidsbestilling), eller man kan bestille en tid til afhentning.

Husk at medbringe en fuldmagt, hvis du afhenter pas for en anden.

OBS! Det er meget vigtigt, at du henter dit pas så hurtigt som muligt, når det er kommet til Borgerservice. Dette gælder uanset, om du skal hente passet i Borgerservice eller dokumentboksen.

Mistet pas

Hvis du mister dit pas i Danmark, skal du melde det mistet til kommunen via blanketten herunder. Så bliver passet registreret som mistet og er ikke længere gyldigt. Skal du alligevel have lavet nyt pas, kan du også melde det samtidig med, at du bestiller det nye.

Skrevet af politiet og Randers Kommune

Regler om pas

Skrevet af politiet og Randers Kommune

Kontakt Borgerservice