Godkendelsesordning – svagsynsoptik

Godkendelsesordning på levering af optiske synshjælpemidler omfattende svagsynsoptik til Randers Kommune

Gældende fra 01. januar 2024 til 31. december 2024.

Indledning

Aftalen vedrører levering af optiske hjælpemidler til svagsynede borgere i Randers Kommune, der er berettiget til støtte efter § 112 i lovbekendtgørelse 2017-08-17 nr. 998 om social service (Serviceloven).

De faglige specifikationer til optikerforretningen er beskrevet nedenfor. Tro og love-erklæring vedr. gæld til det offentlige, udelukkelsesgrundene samt hensyntagen til arbejdsmiljø skal underskrives og indsendes.

Randers Kommune deltager i et fælleskommunalt samarbejde med Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og Favrskov Kommune.

Aftalen er at forstå som en godkendelsesordning. Enhver leverandør, der opfylder dette materiales krav og som påtager sig, at udføre/levere de i dette materiale beskrevne ydelser/produkter til de fastsatte priser, vil efter anmodning blive godkendt som leverandør.

En godkendt leverandør skal også i godkendelsesordningens løbetid opfylde kravene i dette materiale.

Lovgrundlag

De optiske hjælpemidler ydes efter § 112 i Serviceloven i overensstemmelse med BEK nr 1247 af 13/11/2017 (Hjælpemiddelbekendtgørelsen).

Borgerens frie leverandørvalg

Når det drejer sig om hovedbåren svagsynsoptik kan borgeren frit vælge leverandør i medfør af servicelovens § 112, stk. 3. Ved valg af egen leverandør kan borgeren få dækket den del af udgifterne, der svarer til den udgift kommunen ville have haft ved levering fra en godkendt leverandør. De hjælpemidler borgeren selv køber med tilskud fra kommunen skal opfylde de hensyn til kvalitet, holdbarhed, garanti, service og reparationsmuligheder, som er lagt til grund for bevillingen.

Da borgeren har frit leverandørvalg kan disse vælge at handle hos en anden leverandør end den eller dem, som kommunen har godkendt som leverandør. Godkendte leverandører er derfor ikke garanteret nogen minimumsomsætning.

Udtrædelse af godkendelsesordning

Ønsker en leverandør ikke længere at levere på de i denne godkendelsesordning fastsatte vilkår, priser mv. kan denne meddele sin udtræden af ordningen.

Konstaterer Randers Kommune, at en leverandør ikke lever op til de i dette materiale fastsatte krav, så vil pågældende leverandør modtage en advarsel med en frist for, hvornår kravene igen skal være opfyldt. Lever en leverandør ikke op til kravene i dette materiale ved fristens udløb, så vil denne ikke længere være en godkendt leverandør.

Krav til optikerforretninger vedr. levering af hovedbåren svagsynsoptik

De uddannelsesmæssige krav stilles ikke nødvendigvis til forretningens indehaver, men anses for opfyldt såfremt en ansat i forretningen har de fornødne kvalifikationer. Det forudsættes at det er denne optiker, der udfører det svagsynsoptiske arbejde:

  • Optisk grunduddannelse
  • Autorisation som optiker
  • Skal have gennemgået et svagsynskursus på en af optikerskolerne eller have anden dokumenteret erfaring
  • Viden og erfaring med at arbejde med ældre og handicappede personer
  • Villig til for egen regning at holde sig ajour inden for svagsynsområdet, f.eks. ved at følge relevante kurser
  • Forretningen skal være i besiddelse af det nødvendige afprøvningsudstyr samt have let tilgængelige adgangsforhold også for handicappede
  • Af hensyn til at modtage personlige henvendelser fra borgere skal forretningen have lokaler i Randers Kommune
  • Optikeren, der udfører det svagsynsoptiske arbejde, skal i øvrigt leve op til kravene i bekendtgørelse nr. 817 af den 14.september 1994 om optikervirksomhed.

Beskrivelse af den optiske opgave – svagsynsoptik

  • Synsprøve
  • Udmåling af svagsynsoptik
  • Udarbejdelse af rapport/ansøgning med alle relevante oplysninger. Optiker forpligter sig til ved indsendelse af ansøgninger at anvende skema fra Randers Kommune (Synssamarbejde Midt), også såfremt dette ændres i aftaleperioden. Alle relevante oplysninger fra f.eks. øjenlæge skal medsendes ansøgningen. Ansøgningsskema og særligt svagsynsskema (rapport) kan rekvireres hos Synssamarbejde Midt 8915 8680 eller hentes på Randers Kommunes (Synssamarbejde Midt) hjemmeside
  • Bestilling, forarbejdning og tilpasning af den bevilgede optik
  • Efterkontrol (tilretning, instruktion m.v.)
  • Optiker skal medvirke til synsundersøgelse af borgere, der har valgt egen optiker som leverandør, hvis Randers Kommune anmoder herom.

Der kan søges om honorar i forbindelse med svagsynsudredning efter forhåndsgodkendelse af Randers Kommune. Der skal ansøges herom inden svagsynsudredningen påbegyndes. Dette af hensyn til bedst mulig udredning af borger. Herved sikres, at der kan udveksles information, om f.eks. eksisterende tiltag og hjælpemidler. Optiker skal sikre borgers accept til denne informationsdeling.

Desuden skal optiker være villig til, i samarbejde med Randers Kommune, privatpraktiserende øjenlæger, specialoptiker samt synskonsulenter at sikre den bedst mulige betjening af borgerne.

Procedure vedr. ansøgning om svagsynsoptik samt honorar

Ved henvendelse til en godkendt leverandør eller anden ekstern optiker vil denne optiker, i henhold til sin autorisation, stå for rigtigheden af den udfyldte ansøgning med hensyn til brillestyrker, diagnoser samt visus/restsyn.

For at der kan udbetales svagsynshonorar, skal der forud være ansøgt herom. Der skal efterfølgende vedlægges rapport ved ansøgningen. Såfremt der udleveres optik inden bevillingstidspunktet giver loven kun undtagelsesvis mulighed for støtte. Der ydes i udgangspunkt ikke støtte til optik, som udleveres inden bevillingstidspunkt.

Ansøgningen sendes til Randers Kommune/Synssamarbejde Midt på særligt svagsynsskema (rapport), som kan rekvireres hos Synssamarbejde Midt 8915 8680 eller Randers Kommunes (Synssamarbejde Midt) hjemmeside.

Da det er borger, som søger om et synshjælpemiddel, er det vigtigt at den pågældende borger har skrevet under på ansøgningen.

Ansøgningen vil herefter, i henhold til Servicelovens § 112 samt aftaler indgået i henhold til nærværende godkendelsesordning blive vurderet af optiker ved Randers Kommune, og evt bevilling vil blive sendt til borger og leverandør (hvis der er stempel m. navn adr. og cvr.nr). Ved afslag sendes kun til borger.

Prisskema

Kode

Svagsynsoptik

Kr. ekskl. moms

1

Synsundersøgelse (momsfri)

957,00

2

Genafprøvning (momsfri)

297,00

3

Montage/tilpasning af sammensatte systemer (momsfri)

632,00

4

Reparation/vedligeholdelse (momsbelagt)

Efter behov

5

Særlige forhold kan efter ansøgning honoreres (efter opgave)

Efter opgave

6

Rapportskrivning ved synsundersøgelse / genafprøvning (momsbelagt)

429,00

8 a

Tillæg for hjemmebesøg (momsfri)

404,00

8 b

Kørsel (momsfri)

Statens takst

9

Produkter leveres til 1,15x indkøbspris. OBS: Randers Kommune står selv for levering af genbrugshjælpemidler.

15 %

Ved synsundersøgelse og genafprøvning kan honorar kun bevilges efter forudgående ansøgning og bevilling. Der skal udfærdiges rapport, for hvilket der kan opkræves kode 6. Skema kan rekvireres hos Synssamarbejde Midt 8915 8680 eller på Randers Kommunes (Synssamarbejde Midt) hjemmeside.

Prisregulering

Priserne er faste de første 12 måneder regnet fra godkendelsesordningens start. Herefter sker der prisreguleringer årligt. Første prisregulering sker med virkning pr. 01.01.2024. Prisreguleringen svarer til udviklingen i nettoprisindekset fra 01.07.2022 til 01.07.2023.

Regulering beregnes i forhold til den eksisterende pris således: (Pris * nyt index) / gammelt index).

Leverandører kan dog til enhver tid kræve, at lovgivningsmæssigt fastsatte afgifter og afgiftsstigninger, som bliver kendt efter, at aftalen er indgået, og som bliver pålagt leverandøren i forhold til de af aftalen omfattede produkter, tillægges de aftalte priser.

Såfremt prisreguleringen vedrører lovgivningsmæssigt fastsatte afgiftsændringer, skal dokumentation for afgiftsændringerne fremsendes.

Prisfald, herunder reduktioner i eventuelle lovgivningsmæssigt fastsatte afgifter knyttet til de af kontrakten omfattede produkter, skal uden ophold komme ordregiver til gode.

Særlige vilkår

I dette afsnit følger en række særlige vilkår for at blive godkendt som leverandør.

Udelukkelsesgrunde

Godkendelsesordningen er ikke omfattet af udbudsloven. Randers Kommune har imidlertid valgt, at en del af de udelukkelsesgrunde, der findes i udbudsloven, skal finde anvendelse. De angivne udelukkelsesgrunde skal forstås i overensstemmelse med fortolkningen i udbudsloven og der er derfor henvist til de relevante bestemmelser i udbudsloven i dette afsnit.

Ved anmodning om at bliver godkendt som leverandør og optaget i godkendelsesordningen, så erklærer leverandøren at denne ikke er omfattet af følgende udelukkelsesgrunde:

Leverandøren er udelukket fra deltagelse i godkendelsesordningen, hvis leverandøren eller en medarbejder med beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i leverandørens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd, ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for, jf. udbudslovens § 135, stk. 1:

  1. Handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008.
  2. Bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor og bestikkelse som defineret i den nationale ret i leverandørens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor leverandøren er etableret.
  3. Svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser.
  4. Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme.
  5. Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.
  6. Overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel, som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA.

Leverandøren er udelukket fra deltagelse i godkendelsesordningen, jf. udbudslovens § 135, stk. 3, hvis:

  1. Leverandøren har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor leverandøren er etableret.

Endelig er en leverandøren udelukket fra deltagelse i godkendelsesordningen jf. udbudslovens § 137, hvis:

  1. Ordregiveren kan påvise at leverandøren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller forpligtelser der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU (udbudsdirektivet).
  2. Ordregiveren kan påvise, at leverandøren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om leverandørens integritet.
  3. Ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at leverandøren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning.
  4. Ordregiveren kan påvise, at leverandøren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt, og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion.

I forlængelse af udbudslovens § 137, nr. 3 bekræfter leverandøren ved sin anmodning om at blive godkendt som leverandør, at leverandøren ikke har været dømt ved en dansk domstol for skatteunddragelse, eller medvirken til skatteunddragelse inden for de seneste 2 år (gældende fra datoen for den relevante hændelse eller handling). Dette gælder for alle de juridiske enheder der indgår i den koncern som leverandøren tilhører, dog kun de juridiske enheder hvor leverandørens koncern har (eller har haft) en ejerandel på minimum 50 %.

Ansættelsesvilkår

Randers Kommune ønsker, med henvisning til ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, at sikre medarbejderne hos kontrakthaver og dennes eventuelle underleverandører rimelige løn- og ansættelsesforhold.

Godkendte leverandører forpligter sig derfor til at sikre, at de ansatte som leverandøren og eventuelle underleverandører beskæftiger med henblik på opgavens udførelse, har lønvilkår (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre ansættelsesvilkår, der ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til kollektiv overenskomst, voldgiftskendelser, lovgivning eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet skal udføres.

Godkendte leverandører skal sikre, at ansatte hos leverandøren og eventuelle underleverandører er orienteret om, at leverandøren og eventuelle underleverandører er forpligtet i henhold til nærværende arbejdsklausul vedrørende sikring af løn- og ansættelsesvilkår.

Randers Kommune forbeholder sig ret til at kontrollere, at leverandøren overholder nærværende arbejdsklausul. Randers Kommune kan således udbede sig dokumentation for, at løn- og arbejdsvilkår for arbejdstagerne lever op til denne forpligtelse. Leverandøren skal, efter skriftligt påkrav, fremskaffe den af Randers Kommune ønskede dokumentation fra såvel egne som eventuelle underleverandørers arbejdstagere.
Godkendte leverandører og eventuelle underleverandører skal endvidere på kommunens opfordring dokumentere, at de er registreret i relevante registre.

Godkendte leverandører har en svarfrist på fem arbejdsdage; dvs. at dokumentationen skal være Randers Kommune i hænde senest fem arbejdsdage efter påkravets modtagelse. Relevant dokumentation kan f.eks. være lønsedler, lønregnskab, opholdstilladelser, ansættelseskontrakter, ansættelsesbeviser samt eventuelt indgåede overenskomster eller lokalaftaler.

Randers Kommune er berettiget til at bede den enkelte ansatte fremvise dokumentation for ansættelsen og ansættelsesforhold. Godkendte leverandører og eventuelle underleverandører skal sikre, at de ansatte har korrekt ansættelsesbevis og skal sikre, at de ansatte er bekendt med og forpligtet til at fremvise denne dokumentation på Randers Kommunes forespørgsel.

Dokumentationen kan efter særlige omstændigheder give anledning til, at Randers Kommune videregiver dokumentation/oplysninger til andre myndigheder som for eksempel skattemyndigheder, arbejdstilsynet eller politiet.

Etik og socialt ansvar

Randers Kommune forudsætter, at godkendte leverandører og dennes underleverandører overholder internationale konventioner tiltrådt af Danmark herunder, men ikke begrænset til, følgende grundlæggende ILO-konventioner:

  • Tvangsarbejde (ILO-konvention nr. 29 og 105)
  • Ingen diskrimination i ansættelsen (ILO-konvention nr. 100 og 111)
  • Mindstealder for adgang til beskæftigelse samt forbud mod og omgående indsats til afskaffelse af de værste former for børnearbejde (ILO-konvention nr. 138 og 182)
  • Sikkert og sundt arbejdsmiljø (ILO-konvention nr. 155)
  • Organisationsfrihed og ret til kollektive forhandlinger (ILO-konvention nr. 87, 98 og 135), inden for rammerne af gældende lovgivning.

Det forudsættes endvidere, at godkendte leverandører og disses underleverandører respekterer grundlæggende menneskerettigheder, herunder lever op til FN's Menneskerettighedserklæring og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.