Forslag til Kommuneplan 2025
Kommuneplan 2025 er høring: Kom med din mening
26. juni 2025
1. maj 2025
På byrådsmødet den 28. april 2025 har byrådet sendt forslag til Kommuneplan 2025 i høring. Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens udvikling de næste 12 år. Frem til 26. juni 2025 har kommunens borgere mulighed for at give deres mening om planen.
Nu inviteres kommunens borgere til at deltage i debatten om, hvordan kommunen skal udvikles de kommende 12 år. Byrådet har sendt forslag til Kommuneplan 2025 i høring og nu kan borgerne komme med bemærkninger til planen. Kommuneplanen sætter rammen for udvikling af kommunens byer og natur.
Se forslaget til Kommuneplan 2025 her.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens udvikling og udpeger mulige boligområder, erhvervsområder og meget andet. Den beskriver hvor og hvad der må bygges, beskriver de overordnede linjer for infrastrukturen og meget mere.
Forhistorie
Kommuneplanen skal, ifølge planloven, revideres hvert fjerde år. Sidste ordinære revision var således i 2021. Kommuneplanen kan revideres løbende med tillæg.
Byrådet har vedtaget Planstrategi 2022, som danner grundlag for revision af kommuneplanen.
Ændringer siden Kommuneplan 2021
Revisionen af kommuneplanen har haft særligt fokus på følgende temaer:
- Byer og byggeri
- Detailhandel
- Erhverv
- Vej og trafik
- Miljø og tekniske anlæg
- Kulturarv
Ændringerne er dokumenteret i en forandringsrapport:
Se den fulde dokumentation for ændringerne i Forandringsrapporten.
Deltag i debatten
I høringsperioden vil der blive afholdt to ”åbent kontor” arrangementer, hvor er der mulighed for at stille spørgsmål til forslaget.
Hvor:
No. 17 – Slotsgade 4, 8900 Randers C.
Hvornår:
D.14. maj 2025 kl.16-19
D. 22. maj 2025 kl.16-19
Høringssvar (23)
niels jørgensen
8990 Fårup
Høringssvar ang. forslag til kommuneplan 2025 Asferg/Purhus
Høringssvar vedr. Forslag til Kommuneplan 2025 – nye erhvervsrammer ved Purhus (rammer 4.00.E.3, 4.00.E.4 og 4.00.E.5)
Indsender:
Niels Jørgensen
Dalagerlundvej 4
8990 Fårup
Journalnummer: 01.02.03-P15-19-21
Dato: 25.05.2025
________________________________________
Mit navn er Niels Jørgensen og jeg er grundejer på Dalagerlundvej 4. Jeg har købt min ejendom i 1983 og dermed boet på adressen i over 40 år. Jeg har været tålmodig og velvillig da der blev anlagt motorvej i ’min baghave’, da der kom vindmøller som ligeledes gav støjgener og sidst da McDonalds blev bygget for et par år tilbage, selvom reklamesøjlerne giver gener i form af lys. Hele ideologien om et liv på landet er blevet påvirket over de sidste 30 år. Og jeg må indrømme at det var endnu et slag, da jeg modtog kommuneplanen for området. Jeg er en mand på 70 år, som qua min alder, har et ønske om at sælge mit hus indenfor de næste 5-7 år. Denne plan bliver stærkt udfordret af kommuneplanen, da mit matrikelnummer ligger helt op ad det inddraget område til tung industri og transport.
________________________________________
Bemærkninger til planforslaget:
Som grundejer på Dalagerlundvej 4 og nabo til det område, hvor Randers Kommune foreslår at udlægge nye erhvervsrammer til tung industri, transport og logistik indgiver jeg hermed mit høringssvar.
Jeg har forståelse for, at kommunen ønsker at udvikle erhvervsområdet ved Purhus, og jeg har ingen principielle indvendinger mod strategien eller planforslaget som helhed. Jeg ønsker derfor ikke at bremse udviklingen.
Dog vil jeg gerne udtrykke min bekymring for, hvordan den påtænkte udbygning vil påvirke min ejendom og min livskvalitet. Min bolig ligger meget tæt på de foreslåede erhvervsrammer, og jeg frygter, at nærliggende tung industri og transport vil medføre væsentlige gener i form af støj, trafik og forringelse af det landskabelige miljø. Det vil sandsynligvis gøre boligen mindre attraktiv og i praksis vanskeliggøre et fremtidigt salg på det åbne marked.
Projektet har en miljøklasse på mellem 3-6. Miljøklasse 6 har visse retningslinjer ifølge Miljøstyrelsen, som betyder, at der skal være en mindste afstand på 300–500 meter til nærmeste bolig for at undgå væsentlige gener fra støj, vibrationer, luftforurening, døgndrift eller lugt.
Min ejendom ligger inden for denne afstandszone, og det rejser en række bekymringer, som jeg mener bør tages i betragtning:
1. Nedsat bokvalitet og ejendomsværdi
Beliggenheden op ad et område med virksomheder i miljøklasse 6 kan have stor negativ indvirkning på både trivsel og boligværdi. Det gør det reelt svært at sælge ejendommen i fremtiden, samtidig med at den nuværende bokvalitet forringes betydeligt. Med andre ord bliver mit hus usælgeligt, hvis projektet gennemføres uden opkøb og min livskvalitet bliver væsentligt forringet, hvis jeg skal blive boende.
2. Helhedsorienteret planlægning
Hvis der etableres tung industri tæt på boliger, uden at disse inddrages i planlægningen, risikerer man påvirkninger af menneskers livsførelse, der kunne undgås ved en mere strategisk tilgang. En opkøbsordning for nærtliggende boliger kan være med til at understøtte en bæredygtig og socialt ansvarlig udvikling af området.
Jeg kan på Randers.dk se at der ligeledes er planer om at udstykke området yderligere efter 12 år, hvor min ejendom medtænkes. Dog kan jeg qua min alder og mit helbred ikke blive i huset i yderligere 12 år.
________________________________________
Ønske om opkøb:
Derfor vil jeg gerne foreslå, at Randers Kommune undersøger muligheden for at inddrage min ejendom i projektområdet og opkøbe min bolig som en del af udbygningen af erhvervsområdet i denne omgang.
Det vil give kommunen mulighed for at planlægge helhedsorienteret og sikre overensstemmelse med miljøregler og skabe bedre sammenhæng mellem erhvervs- og boligområder. Samtidig vil det være en fair løsning for mig som nabo, der bliver direkte berørt af udviklingen.
Ligeledes vil det give muligheder for at rykke område 4.00.E.5 ned i forlængelse af 4.00.E.4 og derved samle udviklingen på den samme side af Hovedvejen og dermed sikre et mere sammenhængende område.
________________________________________
Jeg står naturligvis til rådighed for en nærmere dialog om muligheder og vilkår, hvis kommunen finder det relevant at inddrage min ejendom.
Med venlig hilsen
Niels Jørgensen
Dalagerlundvej 4
8990 Fårup
📧 nielsj54@hotmail.com
📞 61454216
Michelle Høegh Stjernvik
8870 Langå
Ændring i anvendelse af Landsbygaden 7, Stevnstrup (8870 langå)
Høringssvar vedrørende Kommuneplan 2025 – Ønske om ændringer for matrikel 24a og 63c i Stevnstrup
Vi ønsker hermed at afgive høringssvar til Kommuneplan 2025 med følgende bemærkninger og ønsker for området omkring Landsbygaden 7, Stevnstrup.
Ønske om mulighed for butiksdrift fra matrikel 24a
Der ønskes indføjet mulighed for, at der kan drives butik fra matrikel 24a, beliggende på Landsbygaden 7. Ejendommen er beliggende centralt i byen og vurderes at kunne spille en positiv rolle som lokal handelsenhed til gavn for Stevnstrups borgere og besøgende. En mindre butik her vil understøtte lokalliv og bidrage til byens udvikling, i overensstemmelse med Kommuneplanens overordnede mål om levende landsbyer.
Ønske om overtagelse og sammenlægning af matrikel 63c med matrikel 24a
Matrikel 63c, som ejes af kommunen, har i en årrække været misligeholdt og er præget af vildtvoksende beplantning. Træer og buske fra denne matrikel vælter ind over matrikel 24a og skaber både praktiske og æstetiske udfordringer. Derfor ønskes det, at matrikel 63c tilfalder ejer af matrikel 24a og sammenlægges hermed.
Formålet med overtagelsen er at etablere et grønt område, som kan være til glæde for både beboere og besøgende i Stevnstrup. Planen er at anlægge en offentlig tilgængelig plads med legeplads, bord-bænkesæt og opholdsareal – et lokalt samlingspunkt for alle aldersgrupper.
Sammenhæng med Strukturplanen for Stevnstrup
Dette initiativ vil understøtte målsætningerne i strukturplanen for Stevnstrup, hvor der lægges vægt på at skabe grønne forbindelser og rekreative arealer. Konkret vil overtagelsen og omdannelsen af matrikel 63c gøre det muligt at etablere en sti, som løber gennem matrikel 63c og 24a, og videre op i det bagvedliggende villakvarter – en forbindelse, der styrker byens interne tilgængelighed og sammenhængskraft.
Vi håber, at ovenstående forslag kan indgå positivt i den videre planlægning og udvikling af Stevnstrup i Kommuneplan 2025.
Med venlig hilsen
Michelle og Kasper Stjernvik
Jan Henneberg Mikkelsen
8920 Randers NV
Bevaringsværdigt - over fussingvej 25, 8920 Randers NV
Jeg vil blot gøre opmærksom på at vi for mere end 1 år siden påbegyndte renoveringen af bygningen som i ønsker af gøre bevaringsværdig samt udskiftning af taget.
Bygningen er i meget dårlig stand så alt skal gennem renoveret hvis den på nogen måde skal kunne bruges til noget.
Der er igangværende arbejde med udskiftning af taget samt den ene gavl væltede i den storm der var tilbage i januar 2025, hvor også en del spærfag væltede ned i bygningen disse er fjernet pt er vi ved at undersøge det kan betale sig at renovere eller om der skal bygges nyt.
Med venlig Hilsen Jan Henneberg
Mathias Olesen
8870 Langå
Etablering af privat integreret institution og bolig i Stevnstrup.
I forbindelse med den forestående Kommuneplan ønsker vi at få ændret zonestatus på matrikelnummer 9o i Stevnstrup, som i dag er registreret som landbrugsjord til en byggegrund. Vi ønsker at få ændret zonestatus for at kunne etablere en privat integreret institution samt en privat bolig.
Baggrund og formål
Vi ønsker at etablere en moderne og naturnær integreret institution (vuggestue og børnehave), hvor børn får mulighed for at lege og lære i tæt kontakt med naturen. Den store grund giver os unikke muligheder for at skabe grønne, sikre og inspirerende legemiljøer, som understøtter børns trivsel og udvikling. Institutionen bliver mindre og overskuelig, med plads til cirka 40-45 børn, hvilket giver mulighed for et tæt forældresamarbejde og høj pædagogisk kvalitet.
Samtidig planlægger vi at opføre en privat bolig på grunden, som vil fungere som bopæl for institutionens ledelse, hvilket understøtter en nærværende og tryg hverdag for børn, forældre og personale.
Erfaring og efterspørgsel
Vi driver allerede i dag en etableret og velfungerende privat pasningsordning i byen, som har haft stor opbakning og tillid fra lokale familier. Vi oplever i stigende grad, at vi ikke kan imødekomme den store efterspørgsel på pladser, og flere forældre har måtte søge pasningstilbud uden for nærområdet. Desuden har Randers Kommune udarbejdet en strukturplan for Stevnstrup By, hvor der også beskrives udfordringer med mangel på institutionspladser både fra borgerne selv og i en SWOT analyse fra 2021 (se s. 19 i strukturplanen for Stevnstrup).
Denne udvikling viser et klart behov for flere pasningspladser lokalt, og vores ønske om at udvide til en integreret institution er et naturligt skridt i forlængelse af den succes og det behov, vi allerede ser i vores pasningsordning. Vi har et stærkt lokalt kendskab, et solidt pædagogisk fundament og et oprigtigt ønske om at gøre en forskel for børn og familier i nærområdet.
Lokale arbejdspladser
Et vigtigt element i projektet er ønsket om at styrke lokalsamfundet ved at skabe nye arbejdspladser. Vi forventer at etablere op til 10 lokale arbejdspladser i forbindelse med institutionens drift, herunder stillinger som pædagoger, pædagogmedhjælpere og administrativt personale. På den måde bidrager vi ikke blot med pasningspladser, men også med vækst, udvikling og stabilitet til byen.
Bæredygtighed og arkitektonisk hensyntagen
Det er et vigtigt mål for os, at institutionen bliver opført med fokus på bæredygtighed – både i forhold til materialevalg og udearealer. Vi planlægger et byggeri i harmoni med omgivelserne, hvor arkitekturen tilpasses det eksisterende miljø og understøtter landsbyens visuelle og kulturelle identitet. Vi ønsker ikke blot at bygge nyt – men at bygge med respekt for områdets sjæl.
Trafik og parkeringsforhold
Vi er opmærksomme på, at etableringen af en institution medfører øget trafik, især i myldretiden. Placeringen af institutionen er dog valgt med netop dette for øje, da adgangen sker direkte fra en af byens hovedveje, hvilket begrænser unødig trafik i boligområder. For at undgå gener for naboerne har vi indarbejdet en selvstændig parkeringsplads på grunden, så forældre nemt og sikkert kan aflevere og hente deres børn uden at blokere omkringliggende veje.
Zonestatus og planmæssige forhold
Vi er naturligvis åbne for dialog og samarbejde om eventuelle nødvendige planmæssige tilpasninger og ønsker at indgå i processen på konstruktiv vis.
Vedlagt finder I kortmateriale, som er et tænkt eksempel på hvordan vi ønsker at tage grunden i brug. Vi er dog stadig åbne for ændringer og forslag til vores projekt.
Mvh
Mathias Olesen
Line Olesen
Ronni Andersen
F1 Arkitekter ApS
9500 Hobro
Ændring af KP-ramme for område i Øster Tørslev
Til Randers Kommune
Høringssvar vedrørende Forslag til Kommuneplan 2025 – Udvikling af et nyt boligområde på Bakkegårdsvej i Øster Tørslev
F1 Arkitekter ApS fremsender høringssvar på vegne af ejerne af matr.nr. 9ø og 9ai Ø. Tørslev By, Ø. Tørslev.
Høringssvaret fremsendes med henblik på at belyse potentialet og nødvendigheden af at ændre kommuneplanrammen for et specifikt areal ved Bakkegårdsvej i Øster Tørslev (matr.nr. 9ai samt del af matr.nr. 9ø Ø. Tørslev By, Ø. Tørslev).
Det pågældende areal er angivet på kortbilag 1 + 2 samt i projektmappen.
Vi har siden 2022 engageret os i udviklingen af et nyt boligområde af et privatejede areal i Øster Tørslev, som trods den nugældende kommuneplanramme – samme som byens idrætshal og idrætsstadion - aldrig har haft, og ej heller forventes at få, en rekreativ anvendelse.
Siden august 2022 har vi været i dialog med Randers Kommune. I første omgang med forvaltningen og sidenhen med flere byrådsmedlemmer, i forventning om at en realisering af projektet kunne imødekommes. Undervejs har vi, på forvaltningens anmodning, belyst og løst flere identificerede problematikker, herunder bl.a. støjforhold og hensynet til BNBO (Boringsnært Beskyttelsesområde).
Trods den lange proces og dialog med kommunen mangler vi stadig en ændring af kommuneplanrammen for det pågældende areal, som altså ikke er medtaget i Randers Kommunes nuværende forsalg til en ny kommuneplan.
Vi anser det derfor som værende aldeles afgørende, at denne uoverensstemmelse korrigeres inden den endelige vedtagelse af planen. Vi foreslår en ændring fra rekreativt område til boligområde - tilsvarende den nærliggende ramme 5.03.B.7 (Dalsvinget), som muliggør etablering af åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse, samt fællesanlæg og institutioner i overensstemmelse med bydelens behov.
Vi er fuldt bevidste om, at en realisering af et boligprojekt på det pågældende areal, udover den nødvendige kommuneplanændring, også vil kræve udarbejdelse af en lokalplan for området.
For at understrege, at projektet er fuldt realiserbart er der udarbejdet et konkret forslag til arealets udnyttelse. Dette omfatter 14 nye, tæt-lave boligenheder, udformet som dobbelthuse, komplet med parkeringsfaciliteter, fællesarealer og stiforbindelser. Vedhæftet er således en projektmappe som beskriver projektets omfang.
Et af projektets primære formål er at imødekomme den udtalte mangel på seniorvenlige boliger i Øster Tørslev. Mange ældre borgere ønsker at nedskalere deres boligbehov uden at forlade det lokalsamfund, de er en integreret del af. Ved at tilbyde attraktive og funktionelle boliger ønsker vi at understøtte de ældre borgeres mulighed for at blive boende i Øster Tørslev.
En realisering af projektet vil desuden sikre en markant forbedring af nærområdets infrastruktur. Dette da projektet bl.a. sikrer etablering af en sikker skolesti igennem området - til gavn for børn bosat nord for Bakkegårdsvej, som derved trygt kan færdes til og fra skole og fritidsaktiviteter uden at skulle færdes på de mere trafikerede veje. Desuden vil de nye stiforbindelser skabe bedre rekreative muligheder for bl.a. småbørnsforældre, dagplejere og ældre som kan benytte stiforbindelserne og de grønne områder til gåture, leg og ophold. Med byens plejecenter som umiddelbar nabo, vil disse stier også give plejecentrets beboere en uvurderlig mulighed for at nyde frisk luft og sol i rolige og uforstyrrede omgivelser.
Området er karakteriseret ved sin høje placering i landskabet som rejser sig som et nærmest fladt plateau med skråninger mod de omkringliggende arealer mod nord, øst og syd, hvilket giver området en naturlig afgrænsning og en rumlig kvalitet.
Visionen for projektet er at skabe en unik oase midt i den eksisterende landsby. Her kan områdets nye beboere leve og bo omgivet af grønne områder og nyde godt af både de nyetablerede faciliteter og de allerede eksisterende i nærområdet som f.eks. boldbaner, tennisbaner, idrætshal mv.
Projektet er et såkaldt "huludfyldningsprojekt", hvilket i bund og grund muliggør en positiv byudvikling i Øster Tørslev, hvor byens areal og omfang udvides indefra i stedet for at flytte den ydre afgrænsninger og derved okkupere flere arealer i det åbne land.
Med en ændring af kommuneplanrammen for det pågældende areal vil Øster Tørslev kunne facilitere et privatfinansieret byudviklingsprojekt. Dette giver kommunen en enestående mulighed for at fremme en positiv udvikling i en af kommunens mindre byer, uden at det kræver en væsentlig økonomisk investering fra kommunens side.
Projektet kan således realiseres umiddelbart efter en lokalplan for området er udarbejdet, da en realisering ikke umiddelbart er afhængig af udefrakommende faktorer.
Vi ser frem til Randers Kommunes positive overvejelse af dette høringssvar og de muligheder, projektet skaber for Randers Kommune og i særdeleshed for Øster Tørslev.
Fårup Betonindutsri A/S
8990 Fårup
Indsigelse mod Randers Kommunes Kommuneplan 2025
Fårup Betonindustri har modtaget høring af forslag til kommuneplan 2025 samt miljø vurdering.
Af kommuneplan 2025 fremgår det at kommunen ønsker at indskrænke virksomhedens areal 4.03.E.4. jvf. fremsendte materiale.
Dette areal ønsker Fårup Betonindustri imidlertid at kunne anvende til fremtidig solceller, p-plads og eventuel lagerplads.
Fårup Betonindustri ønsker at bibeholde dette areal til virksomhedes fremtidige udvikling og drift.
Fårup Betonindustri påklager derfor dette og beder kommunen om ikke at ændre i virksomhedens arealanvendelse i planlagte Kommuneplan 2025.
kristoffer sanden
8930 Randers NØ
Revidering af nordøstlig landsbyafgrænsning af Tjærby
Høringssvar vedhæftet, da billeder bl.a. udgør et væsentligt element i høringssvaret.
Vedhæftede dokumenter
Værum Maskinstation
8940 Randers SV
Vedr. etablering af parcelhusgrunde på matr nr. 18 c, Værum By, Værum
01.02.03-P15-19-21
Indsigelser til Høring af
Forslag til Kommuneplan 2025 samt miljøvurdering.
Vedr. Etablering af parcelhusgrunde på matr nr. 18 c, Værum By, Værum,
hvilket forudsætter, at landsbyafgrænsningen udvides i overensstemmelse hermed.
Jorden som tidligere har været tilknyttet til blandet bolig og erhvervsområde, ønsker vi dele af arealet tilbageført til dette.
Se kort + henvisning til tidligere landsby registring 2011
+ nyt kort med forslag til tilbageførsel af dele af arealet, så østligste del forsat er landbrugsjord.
Arealerne ligger i et område, hvor der er stejl skråning.
Vi har igennem årene haft flere henvendelser på disse arealer, som potentielle købere også kunne se at grundene LÅ I OMRÅDE, hvor der MÅTTE BYGGES.
Da vi ikke havde tilladelse til udstykning, har vi holdt interesserede tilbage for køb siden ansøgning i 2022, og med afventning på – at indsigelserne skulle med i planerne for ny lokalplan 2025.
Grundene er attraktive, da de ligger væk fra Nørgårdsvej, med udsigt over marker og i åbent land.
Og med mulighed for et åbent ”have-areal” i forbindelse med boligen på de højt liggende arealer.
Og med udsigt over slugten – og åbne marker.
I vores tegning er der også vist, at der skal etableres vej til de parceller der udstykkes. Disse bruger også kvm. af arealerne, så grundene bliver for små og pressede til bebyggelse.
Vejen – samt opdelingen af grundene er lavet således (på kortet), at naboer ikke får ødelagt udsigt, og at der forsat er luft mellem parcellerne – og plads til en bred vej til grundene
Det er FAKTISK kun en 1/3 af det tidligere areal i giver os mulighed for at udstykke, i henhold til planen fra 2011.
Så med disse argumenter vil vi gerne lave indsigelser mod den afgørelse som der er sket i planforslaget for kommuneplanen 2025 – og opfordre til at halvdelen af arealet tilbage føres til bolig området.
Morten Simonsen
8920 Randers NV
Bevaringsværdigt - Bøgevej 8, 8920 Randers NV
Hej,
Min partner og jeg købte huset for 2 år siden, med formål at total renovere huset, og gøre dette til vores drømme hjem. Det har været en lang kamp med sved, blod og tårer, det sidste års tid, med at forny vores hus. Mig og min partners drøm, er nu halvejs til at blive en realitet. Vi ønsker på ingen måde, at huset bliver bliver bevaringsværdigt, da dette vil ødelægge vores drømme og ambitioner.
Med venlig hilsen
Morten Simonsen
Flemming Ketler Iversen
8930 Randers NØ
Forslag til Kommuneplan 2025, Udvikling af Randers by i fire hovedpunkter
Forslag til Kommuneplan 2025
På byrådsmødet den 28. april 2025 har byrådet sendt forslag til Kommuneplan 2025 i høring. Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens udvikling de næste 12 år. Frem til 26. juni 2025 har kommunens borgere mulighed for at give deres mening om planen.
Høringssvar den 26 maj 2025
Udvikling af Randers by i fire hovedpunkter
1. Et universitet skaber udvikling
2. Havnen og Randers bycentrum
3. Infrastruktur
4. Klimasikring
1 - Et universitet skaber udvikling, Skab rammerne så Randers bliver en udviklingsby
I arbejdet med kommuneplanen skal Randers positioneres som en moderne udviklingsby. Skab derfor rammerne for et universitet en stærk drivkraft for øget bosætning og fastholdelse af unge, en drivkraft for erhvervsudvikling, innovation, Byliv, kultur og nye fællesskaber.
Randers har allerede de fysiske og infrastrukturelle forudsætninger på plads, med direkte adgang til E45 og jernbanen.
Banegården kan fungere som et knudepunkt – Der giver mulighed for at gå direkte fra banegården til universitetet – campusområde placeres i området ved Hvidemøllevej syd for jernbanen. Denne placering vil binde Randers naturligt sammen med andre universitetsbyer som Aalborg og Aarhus. Randers bliver dermed en del af et nationalt netværk, byer med den kobling er i dag vækst motorer. eksempelvis er Kolding netop blevet landets syvende største by.
Et universitet skaber mangfoldighed, byliv og samhørighed der naturligt sætter aktiviteter i gang i lokalområdet som events og giver et kulturelt løft.
Randers skal være en by i front, hvor fremtidens borgere, virksomheder og uddannelsesmiljøer mødes og udvikler sig sammen.
2 - Havnen og Randers bycentrum - Hvordan skal Randers by fremstå?
De havnenæreområders funktion bør være at binde Randers centrum og havnen sammen i et åben samspil med borgerne, events, trafik og Gudenåen. For at skabe byliv i Randerscentrum.
Den nuværende Busterminal er utidssvarende. Brugerne har ikke adgang til læ, opholdsrum er ikke tidssvarende og giver ikke mulighed for visuelt at følge med i bussernes ankomst og afgang. Forholdene matcher ikke andre byer som Viborg, Aarhus og Hobro.
Etabler en ny busterminal
skab gode cykelparkeringsforhold med fokus på elcykler og sikkerhed og etabler mulighed for taskeopbevaring. Der er tilskudsordninger til denne kombination.
Placer bygningen mellem Tangstræde og Dytmærsken (Busholdepladsen)
En grøn og tryg byport
Skab en grøn og flot indgang til Randers by. Bevar og forskøn det nuværende grønne område på den tidligere Shell-Grund
Et trygt trafikalt knudepunkt
Skaber trafiksikkerhed ved at til gode se overskueligheden trafikanterne imellem.
Havnegade, Kulholmvej, Østergrave, Dytmærsken
Området er et knudepunkt for mange forskellige typer af trafikanter, gående, cyklende, biler, busser, lastbiler med busterminalen som et centralt element.
Da hele arealet omkring Busterminalen er et trafikalt knudepunkt hvor alle trafikanttyper mødes, alle med forskellig hastighed og størrelse og sårbarhed, er det som udgangspunkt nødvendigt at området er overskueligt for alle. Målet er at forebygge og undgå trafikuheld.
Bevar og forskøn Bolværkspladsen.
Forandre Bolværkspladsen, så den hurtigt kan omdannes til forskellige arrangementer. Tænk pladsen som et fleksibelt byrum, et events område hvor By, Havn og Gudenåen løber sammen og skaber et samlingspunkt for hele Randers.
Bevar mindegrunden med ankeret.
Mindegrunden bruges i dag af mange herunder veteraner, at ændre på den status er en dybt forkastelig tanke i en tid hvor der er krig tæt på Danmark.
I den foregående kommuneplan står karakterområdet beskrevet således:
Det særlige ved Randers by er en helt speciel kombination af by og natur. Byen har et stærkt
kulturliv rammesat af den historiske middelalderby. Her skal byudvikling gives en forskellighed
ved at bygge videre på de enkelte områders unikke historie.
3-4 Infrastruktur og Klimasikring hænger sammen
En todelt løsning med klar effekt
En statslig opgave, at binde Nordjylland og Midtjylland regioner sammen fra den nordlig østkyst over Hadsund den nordøstlige del af randerskommune til E 45 syd for Randers.
1. Trafikafvikling
En tunnel under Randers Fjord vil give en effektiv trafikafvikling og skabe ro i området. En moderne og fremtidssikret trafikforbindelse sikrer uhindret trafik til gavn for alle brugere – pendlere, sygehus og erhvervsliv. Hele lokalområdet undgår øget støjbelastning, og trafiksikkerheden øges, da smutvejskørsel undgås.
Tunnelløsningen reducerer støjgener markant og beskytter dermed både fjordlandskabet og store dele af Randers by. Trafikken flyttes væk fra boligområder og havnen. Et teknologisk og bæredygtigt valg, der værner om både mennesker og miljø – og samtidig sikrer Randers’ unikke historie som handels- og havneby.
Forbind de to trafikknudepunkter:
A: Krydset Dronningborg Boulevard / Udbyhøjvej / Tjærbyvej
B: Krydset Ny Havnevej / Kristrup Engvej
Med en tunnelforbindelse tværs over Randers Fjord – i en lige linje fra kryds A ved Tjærbyvej til Kristrup Engvej – med 90 graders sving til kryds B.
Denne løsning ligger i forlængelse af den eksisterende infrastruktur.
2. Klimabeskyttelse
En statslig opgave, at kystsikrer et område der dækker flere kommuner samt sikre statslige værdier som E 45 og jernbanen
Reguleringssluse ved Mellerup. En reel beskyttelse mod fremtidens højvande.
Hele fjordområdet og Randers by skal beskyttes mod de voksende trusler fra klimaforandringer og stormflod. En reguleringssluse med sluseklapper, strategisk placeret ved Mellerup, kan skærme hele fjordstrækningen fra Mellerup til Tangeværket. Det er en løsning, der dækker både landbrug og byområder og samtidig sikrer kritisk infrastruktur, herunder E45 og jernbanen. Sluseklapperne har ydermere den fordel, at de sikrer fri passage for både fisk og skibe.
For at minimere generne i anlægsfasen kan flere præfabrikerede pramme, monteret med grundstrukturen for sluseklapperne, nedsænkes, hvorefter sluseklapperne monteres. Den samlede konstruktion vil fremstå som en reguleringssluse, der kan modstå en stormflod på 3 meter. Løsningen imødekommer klimarelaterede trusler på en direkte og effektiv måde.
Følgende instanser er kontaktet vedrørende reguleringsslusen:
Miljøministeriet - Kystdirektoratet – Gudenåkomitéen
Venligst - En borger, der kerer sig for Randers.
Flemming Ketler Iversen
stjernevej@mail.dk
Randers Friskole & Børnehus
8920 Randers NV
Randers Friskole & Børnehus ønsker at arealet ved Moseskellet Ramme1.06.0.7
VI udvider og oplever stor søgning til Randers Friskole & Børnehus. Med en god beliggenhed tæt på skoven, ønsker vi at købe arealet ved Moseskellet. Der er industribygninger på de 2 andre sider af skolen og derfor er arealet eneste udvidelsesmulighed. Som skole/børnehus værdsætter vi, at børnene er meget ude i naturen, og har god plads til aktiviteter. Området op mod skoven er oplagt for os at bruge til legepladser, nye faciliteter og kan naturligt knyttes til vores institution. Vi har stor efterspørgsel og med flere boliger i lokalområdet, ønsker vi at have muligheden for en udvidelse. Som vi forstår lokalplanen, kan der laves offentlige formål og ikke private, Vi ønsker det ændret.
Vi vil også gøre opmærksom på at Moseskellet har meget trafik pga. vores institution, og vi derfor håber trafikken fra boligområdet, vil kunne føres et andet sted hen end forbi Moseskellet.
mvh
Jens-Henrik Kirk
Skoleleder
Gurli Lily Granau
8920 Randers NV
2 forslag til udvikling af Randers by
Forslag nr. 1:
Planlæg mere varieret boligmasse i det centrale Randers (i en radius af 3 km. fra Det Gamle Rådhus/Rådhuspladsen). F.eks. klyngehuse / rækkehuse i et plan.
Det manglede vi i 90´erne og i 00´erne og det gør der stadig. Det er en bebyggelse rigtig mange savner i det bynære område til centrum af Randers og det gælder alle aldersgrupper. Det er ikke alle, der synes, det er fedt at bo i lejlighed.
Varierende boligmasse kan også give et mere åben, interessant og spændende bymiljø nær centrum.
Forslag nr. 2:
Gennem gode løsninger (som i andre byer) kan Østervold og "Sløjfen" lukkes for biltrafik, der ikke har et erhvervsmæssigt formål.
Det vil give mulighed for at gående ikke skal føle sig utrygge eller springe for livet, når der også kører biler. Oplevelsen af shopping i centrum af Randers kan godt være en stressende oplevelse. Miljøet vil også have godt af et mindre antal biler i centrum.
Biltrafikken giver ikke den afslappende oplevelse, som der er i Randers Storcenter.
Arealmæssigt er Randers centrum og Randers Storcenter det samme og der går borgerne jo også mange skridt for at komme til butikkerne. Den ro og tryghed, der er i Randers Storcenter ved at der ikke kører biler er noget der gør en forskel.
Butikkerne i Houmeden og i Brødregade har jo også kunder selvom bilerne ikke kan parkerer lige ved hovedindgangen.
Alle vil vinde ved at få et roligt gågademiljø i Randers Centrum.
Patrick Vestergaard Husum
8920 Randers NV
Bevaringsværdigt - Bøgevej 8, 8920 Randers NV
Hej,
Mig og min partner købte huset for 2 år siden, med formål at total renovere huset, og gøre dette til vores drømme bolig. Vi har kæmpet med sved og tårer, det sidste års tid, med at forny vores hus. Mig og min partners drøm, er nu halvejs til at blive en realitet. Vi ønsker på ingen måde, at huset bliver bliver bevaringsværdigt, da dette vil ødelægge vores drøm og ambitioner.
VH
Patrick Husum
finn pedersen
8930 Randers NØ
vedr udstykning / landzonetilladelse 2 grunde
Ansøger hermed om tilbage føring af landsbyafgrænsning ved de 2 grunde, tidligere ansøgning vedhæftet, byg siger jeg har en godkendelse hvis min byggelinie genoprettes se kort i vedhæftede
Vedhæftede dokumenter
Hans Nørbjerg Kortbek
8870 Langå
Strukturplan for Stevnstrup
Randers Kommune vedtog i 2024 en strukturplan for Stevnstrup, som muliggjorde boligbyggeri på å skrænterne sydøst for Grenstenvej. I første omgang var det meningen, at der skulle laves et tillæg til Kommuneplan 2021, men det blev besluttet at strukturplanen skulle indarbejdes i kommuneplan 2025, men forinden skulle der laves en uvildig undersøgelse af kravet om beskyttelse af de landskabelige værdier på området. Jeg har ikke kunnet finde noget om resultatet af denne undersøgelse, og jeg kan nu se, at der ikke står noget i kommuneplan forslaget for 2025 om fremtidig boligbyggeri på å skrænterne sydøst for Grenstenvej. På denne baggrund vil jeg gerne have oplysninger/adgang til den foretagne undersøgelse af de landskabelige værdier
Jakob Winsløw Stilling
8930 Randers NØ
Ingsigelse til boligplan på Bjellerup Ladegaards mark.
Indsigelsen her går på støj.
Den 3 og 4 Maj 2025, er der registeret 80 db, i støj, ved Egeskovvej. (ofte også støj fra propelfly fra Randers flyveplads, den bør lukkes)
Ønsker byrådet, boliger på marken ved Bjellerup Ladegaard, bør man stoppe alt støj i og omkring Jomfruløkken, særligt i weekenden.
Da det kommer til at give konflikter.
Kim Møller
8970 Havndal
Landdistrikterne affolkes
Med det forslag til kommuneplanen, bliver landdistriktrikterne yderligere affolket. Man får den opfattelse at i ønsker at alle borgere i kommunen, skal flyttes til Randers.
Forslaget om at bygrænserne ikke må flyttes eller byerne ikke må udvide, er jo en total forfejlet landdistriktpolitik. I burde tage imod med kyshånd, hver gang der er nogen der vil bygge. Uanset hvor i kommunen det er.
Der står også at i arbejder på at udvide sommerhus arealet ved Sødring og Udbyhøj?
Det har i så haft skrevet i kommuneplanerne siden 2015. Hvordan synes i selv det går....
Det burde jo være lige så nemt at omgå planloven til byggeri af huse, som når i planlægger solcelle og vindmølle områder.
mvh Kim Møller
Randers Arkitekten A/S
8900 Randers C
Boliger, Orkestervej 13/matr. nr. 13a, Vorup By, Vorup
På vegne af grundejeren, Daugaard Sørensen Handel, skal jeg hermed anmode om, at rammen for ovennævnte ejendom i forbindelse med kommuneplan 2025 ændres til at muliggøre tæt/lav bebyggelse i form af enten ni boligenheder fordelt på tre parcelhuse samt tre dobbelthuse eller alternativt 8 parcelhuse.
Ejendommen er i kommuneplan 2021 beliggende i rammeområde 1.04.R.11 – Skanderborggade/Orkestervej, der giver mulighed for rekreative formål til offentlige fritidsformål, såsom bypark, grønt område og lignende.
Ejendommen er i dag ikke reelt indrettet eller i brug som rekreativt område, men i privat eje med eksklusiv adgang for ejeren. Det er ejerens opfattelse, at hans ønske om deles af områdets beboere.
Den ønskede, fremtidige bebyggelse er en tættere bebyggelse tilpasset områdets øvrige boligbebyggelse og med fortsat adgang fra Skanderborggade til Vorup Dam.
Forslag til den ønskede bebyggelse er skitseret i bilagte volumenstudier/disponering udfærdiget af vores tegnestue og dateret 24.02.2023
Vedhæftede dokumenter
Randers Arkitekten A/S
8900 Randers C
Matr. nr. 22, Bjellerup Ladegård, Dronningborg samt del af 6a, Dronningborg
Ønsket anvendelse: Serviceerhverv og mindre erhvervsdomiciler i miljøklasse 1-3.
Randers Arkitekten A/S har i samarbejde med grundejeren, Maskinselskabet ApS, Dronningborg Boulevard 81, 8930 Randers NØ følgende høringssvar:
Den vestligste del af matr.nr. 22, Bjellerup Ladegård, Dronningborg samt den sydligste del af 6a, Dronningborg Hgd., Dronningborg ønskes udlagt til erhverv i form af service, mindre domiciler o.lign. i f.eks. miljøklasse 1-3. Grundejeren overvejer ligeledes at lave urbane haver og ladestandere til elbiler. Arealet vil i givet fald blive omkredset af beplantnings- og biodiversitetsbælter med bl.a. fuglekasser og vil sikre en rekreativ forbindelse med Ladegårdsbække. Der henvises til bilagte projektmappe med visualiseringer og principskitser.
Det skal præciseres, at skitserne og projektmappen alene er et forslag og at grundejer naturligvis er indstillet på en dialog med Randers Kommune omkring den præcise disponering og anvendelse, således det sikres, at hverken eksisterende virksomheder i erhvervsområde E1.07.E2 ”Blommevej” eller trafikken på Ringboulevarden begrænses unødigt.
I den forbindelse bemærkes det, at grundejerens ønskede anvendelse for arealet harmonerer med såvel den aktuelle anvendelse samt en eventuel, fremtidig omdannelse af det eksisterede erhvervsområde til mere serviceorienterede formål, ligesom den ønskede anvendelsen tilfører
værdi til den kommende forlængelse af Ringboulevarden og med fordel kan medtages i planlægningen for netop Ringboulevardens forlængelse.
Vedhæftede dokumenter
Christian Johansen
8983 Gjerlev J
Indsigelse
Som ejer af ejendommen Bakkegårdsvej 11, Øster Tørslev, 8983 Gjerlev J, har vi følgende indvending mod de foreslåede rammeændringer:
Vi har købt ejendommen med muligheden for at drive erhverv. Dette ønsker vi at fastholde og ønsker derfor ikke rammen for vores ejendom ændres fra 5.03.E3 (erhverv) til 5.03.B7 (boligramme)
Mvh
Christian Johansen
Jan Steffensen
8930 Randers NØ
Er det nu nødvendigt
1) Bebyggelse i det nye område vil måske give støjproblemer, for dem der kommer til at bo der, da man kommer tættere på Hadsundvej, jeg bor selv midt i Lem og kan høre Hadsundvej
2) Hvordan skal adgangen være til det nye område, er det via Damtoften,Tjørnelundsvej eller direkte ud til Hadsundvej
3) Hvorfor nye byggegrunde hvis der er ledige andre steder i byen
4) Er ikke i mod udbygningen, men er det nu nødvendigt!
Helle Villholth
8930 Randers NØ
Imod 2etage byggeri på Nattergalvej 33
Jeg vil gå imod forslaget om at bygge 2 etagers huse på Nattergalvej 33 , 8930.
jeg vil få direkte overvågning af min have , dette har jeg ikke købt sammen med min ejendom 2013 .
Etplans bebyggelse på grunden er velkommen .
Henrik Villholth
8930 Randers NØ
Nattergalvej 33
hej , jeg vil gerne ind give mit svar som er imod 2 plans huse på nabogrunden ,da jeg ikke ønsker nogen der kan kikke ind på min grund ,jeg vil ikke sidde i min egen have og føle jeg bliver overvåget , jeg vil ha det privatliv som jeg købte med huset i 2013 , men det er helt fint med mig der bliver bygget et plans huse på grunden
mvh henrik villholth