Handleplan på socialområdet forslag 1, 3, 4, 5 og 6
Forvaltningen har med Handleplanen på socialområdet udarbejdet en række forslag til at dæmme op for udgiftsstigningerne og sikre balance ift. budgettet på socialområdet.
Høring
1. november 2025
15. september 2025
Forvaltningen har på baggrund af de løbende budgetopfølgninger på socialområdet bl.a. i sagen på socialudvalget 30. januar 2025 igangsat udarbejdelsen af yderligere initiativer på voksensocialområdet, der skal dæmme op for de fortsatte udgiftsstigninger og sikre balance i forhold til budgettet.
Byrådet besluttede på mødet den 28. april (sag nr. 82) og den 25. august (sag nr. 196) at sende forslagene 1, 3,4,5 og 6 i høring. Forslagene vedrører 1. Styrket opfølgning på eksterne forsorgshjem, 3. STU, 4. Reduktion af rammen til § 18, 5. Omlægning af tilbud til nye målgrupper og 6. Plejetilbud. Forvaltningen har for alle forslagene foretaget en begrundet vurdering af det faglige og økonomiske potentiale, som udfoldet i høringsmaterialets bilag. Forslagene er selvstændige initiativer, og gennemførelsen af disse ikke gensidigt afhængige af hinanden. Der kan således indgives høringssvar vedrørende et eller flere af forslagene.
Initiativerne er sendt i høring ved Handicaprådet, Udsatterådet og MED-udvalg på socialområdet og i offentlig høring via høringsportalen fra 15. september- 1. november 2025. Høringsbesvarelserne behandles politisk på socialudvalgsmødet i november og efterfølgende på økonomiudvalget og ved byrådet. Forslag 6 vedr. plejetilbud er ligeledes sendt i høring hos Ældrerådet og MED-udvalg på omsorgsområdet.
Høringssvar (41)
Sektor-MED omsorg
8900 Randers C
Høringssvar, Sektor-MED, omsorg: plejebolig til handicappede
Sektor-med, Omsorg har drøftet forslag til plejetilbud vedr. borgere tilknyttet socialområdet, som med alderen har fået et øget pleje- og omsorgsbehov og samtidig mindre behov for en specialpædagogisk indsats. Sektor-med, Omsorg er positiv overfor forslaget og er enige i, at der er en mindre målgruppe som over tid får større somatiske behov som skal tilgodeses.
Sektor-med, omsorg har dog en række opmærksomhedspunkter, som kan tænkes ind i et evt. videre arbejde ifht målgruppen:
- Der er tale om et meget lille tilbud, svarende til 10 pladser. Der er erfaring med at mindre tilbud hurtigt kan ”sande til”, ikke er rentable driftsmæssigt og kan være svære at drifte både økonomisk og fagligt. Tilbuddet vil tillige være sårbart, såfremt der er ledige pladser. Natdækning ifht et lille tilbud vil gøre tilbuddet forholdsmæssigt dyrt. Sektor-med peger på at det måske er et bedre alternativ (vs. Etablering af et selvstændigt tilbud) at tænke tilbuddet ind i et eksisterende tilbud på socialområdet for at sikre større robusthed generelt set. Der vil så skulle tilføres flere sundhedsfaglige kompetencer for at tilgodese disse behov hos borgerne. Borgerne skal i så fald ikke ”flyttes” og den tilgang de har kendt igennem en årrække / hele deres liv vil stadig kunne understøttes samtidig med at der tilføres de nødvendige sundhedsfaglige kompetencer
- Der er tale om borgere, som hele deres liv er mødt af en pædagogisk tilgang og ofte har været lang tid i et tilbud. De har pårørende, som også har været vant til den pædagogiske tilgang med mange tilbud og som Omsorg ikke kan tilbyde. Sektor-med, Omsorg finder det problematisk at de skal skifte til andet botilbud og spørgsmålet er om man kan få dem til det?
- Sektor-med kan ikke præcist læse, hvilke målgrupper, der tænkes ind i tilbuddet, men gør opmærksom på, at hvis målgruppen bliver for ”blandet” (handicap, psykiatri, misbrug) vil der være forskellige behov for pleje, behandling og pædagogisk støtte, som kan være svære at tilgodese kompetencemæssigt i et lille tilbud, svarende til 10 pladser. Som konsekvens vil beboerne opleve forringet faglighed og livskvalitet.
Lærings & Kompetence centret, Ydervangen 1-5
8920 Randers NV
Nej tak til nedsættelse af stu taksten
Det er med stor bekymring, jeg læser man vil nedsætte stu taksten. Jeg er enig med de mange andre høringssvar, der er skrevet. Der er brug for ligeværdighed for unge med særlige behov, også når det gælder uddannelsesmuligheder. Det vil få store konsekvenser for deres mulighed for uddannelse. Randers kommune har fokus på ungeløftet og derfor giver det ingen mening, men forringer unge med særlige behovs mulighed for uddannelse. Jeg håber ikke man vedtager det.
Med venlig hilsen
Nete Ankerstjerne, lokalforeningen Ligeværd forældre og netværk
Britt Mortensen
8920 Randers NV
Paragraf 18 midlerne
Forældregruppen i Randers - Forældrenetværksgruppe for forældre til børn og unge med ADHD i Randers
Høringssvar vedr. paragraf 18 midlerne.
En reducering i paragraf 18 midlerne, vil for vores medlemmer betyde mindre sociale oplevelser og dermed også reduceret social træning/læring. Hvilket for vores forenings brugere er en væsentlig ting og noget vores forening i stor stil med til at give.
I størstedelen af vores familier (ADHD ramte familier) har en af forældrene mistet sit arbejde eller er sygemeldt (ofte pga. stress og medfølgende depression) pga af de udfordringer det er, at være en ADHD ramt familie.
Og med en lille økonomi er der måske ikke råd til at komme så meget ud. Eller man vælger, ikke at tage ud, hvis man er udfordret ift. sine børn. Og overskuddet til at planlægge noget sådan, kan være ikke eksisterende.
Her er det, at vi med et tilskud, kan hjælpe familier til at komme ud og opleve noget. Og i et forum, hvor vi alle kender de udfordringer, der måtte være. Og ofte er det i det offentlige rum, at vores børn har brug for træning.
Så hvis vores forening mister muligheden for at tilbyde tilskud til de aktiviteter vi arrangere, så vil størstedelen af vores familier bliver mere isolerede og deres børn miste, ikke kun oplevelser, men i høj grad også social træning.
mvh
Britt Mortensen
Formand
Forældregruppen for ADHD
børn i Randers
Udsatterådet
8543 Hornslet
CP Danmark, Kreds Nordøstjylland
8920 Randers NV
Danske Handicaporganisationer, Randers Afdeling (DH)
8920 Randers NV
Elisabeth Sørensen
8920 Randers NV
Høringssvar vedr. Handleplan på socialområdet forslag 3, 4, 5 og 6
Høringssvar vedr. Handleplan på socialområdet forslag 3, 4, 5 og 6 fra Autismeforeningen Kreds Østjylland
Takstmodellen for STU
Autismeforeningen er stærkt bekymret, over den fortsatte reduktion af taksten for STU. Dels fjerner det stort set muligheden for, at borger i Randers kommuner ha frit valg af STU. Men beløbet er nu så lille, at selv STU Randers melder ud, at der vil være elever, hvis behov for hjælp ikke kan honoreres.
Formålet med STU er, at give det unge menneske en ungdomsuddannelse. Hvis man sætter taksten så lavt, så bliver kvaliteten og indholdet så lille, at det tangerer opbevaring, og ikke udvikling til et voksenliv, med så stor selvstændighed som muligt.
Det er visionsløst ikke at definere, hvad det er Randers kommune forventer, at elever får ud af en STU, men kun forholde sig til prisen, ikke indhold og effekt.
Reducering af §18 midlerne
Frivillige foreninger løfter i dag mange opgaver, i forhold til at skabe fællesskaber, give viden og andre tiltag for de svageste borgere i kommunen. De kommunale medarbejder henviser til mange af tiltagene, da udsatte borger har brug for disse. Endvidere anbefaler Fremtidens Randers et større samarbejde mellem Randers kommune og civilsamfundet. Dette hænger ikke sammen med at skære ned på §18 midlerne.
Omlægning af tilbud til nye målgrupper
Det lyder som en god ide at tilpasse tilbud til de behov, der er i Randers kommune. Men det er vigtigt at der investeres i fagligheden til medarbejderne, så opgaven kan løftes af medarbejderne. Og borgerne får den støtte de har brug for.
Forslag til plejetilbud
Det er meget vigtigt, at der er stor fokus på definition af målgruppen og visitationen af borgerne. Der vil fortsat være forskel på de forskellige målgrupper, og deres behov, selvom de alle bliver gamle. Derud over er det vigtigt, at der hentes faglighed i forhold til det sundhedsfaglige og gerontologiske, til at supplere det pædagogiske arbejde. Det er også vigtigt at medarbejderne opkvalificeres til at løfte opgaven, når borgerne, oven i de udfordringer de har haft hele livet, får demens eller andre alders betingende udfordringer.
Venlig hilsen
Elisabeth Sørensen
Autismeforeningen Kreds Østjylland
SAM Foreningen
8960 Randers SØ
Høringssvar vedrørende Forslag til Handleplan på Socialområdet (Forslag 1,
Vi indsender hermed høringssvar vedrørende de foreslåede besparelser og tiltag i Handleplanen på Socialområdet, specifikt i forhold til Handleplan 4 (Reduktion af §18 midlerne).
Vi i SAM foreningen finder, at de foreslåede besparelser står i direkte modstrid med kommunens egne strategiske mål om tidlig indsats, fællesskab og trivsel for kommunens mest sårbare borgere.
Kommentarer til Handleplan 4 – Reduktion af §18 midlerne
Forslaget om at reducere i §18-midlerne (støtte til frivilligt socialt arbejde) strider fundamentalt imod kommunens erklærede ønske om et stærkere frivilligt samarbejde.
Frivillighed kræver finansiering:
Frivillige foreninger er en uvurderlig ressource, der skaber trygge rammer, fællesskaber og tidlig støtte til sårbare borgere – og de er en essentiel samarbejdspartner for Socialområdet. Imidlertid er frivillighed ikke synonymt med gratis drift. Frivillige foreninger har brug for økonomisk stabilitet til:
Koordination og administration: Sikre rammer og overblik.
Aktivitetsudgifter: Betaling af husleje, forsikring, materialer mv.
Faglig støtte: Mulighed for at tilbyde relevant faglighed og supervision til frivillige.
Uønsket effekt:
Ved at reducere i §18-midlerne skyder kommunen sig selv i foden. De frivillige foreninger vil blive tvunget til at fokusere mere på overlevelse og fundraising frem for at fokusere på aktivitet, nærvær og fællesskab for borgerne. Dette vil svække det lokale civilsamfund og i sidste ende lægge et større pres på de kommunale kerneydelser.
Anbefaling:
Vi anbefaler, at Randers Kommune tilfører eller fastholder midler til §18-området. Dette vil være en langsigtet investering, da stærke frivillige sociale indsatser virker forebyggende og dermed reducerer behovet for dyre kommunale indsatser senere hen.
Konklusion
vi ser store modsætninger mellem Socialområdets handleplan og de overordnede strategiske mål for Randers Kommune. Vi appellerer til Byrådet om at genoverveje de foreslåede besparelser §18-midlerne for at sikre, at kommunens mest sårbare borgere og de frivillige, der støtter dem, får de nødvendige ressourcer.
Med venlig hilsen,
SAM foreningen
Camilla Fjeldsted Pape
8940 Randers SV
Besparelse på §18 midlerne
Jeg må som borger udtrykke min største undren ved forslag 4, reduktion af rammen til §18.
Jeg er selv frivillig i forskellige kontekster, f.eks via Rethinker Randers, men også til enkeltstående ting hvor foreninger har brug for et par ekstra hænder.
Besparelsen vil resultere i at færre foreninger kan opnå det de ønsker og værner om - herunder også formål der ellers styrker fællesskaber hvor også sårbare borgere kan deltage på lige fod med alle andre.
Dette taler imod beretningen fra Hvidbogen, men også mod almindelig sund fornuft - at give folk plads til at dyrke frivllighed og interesser sammen styrker fællesskabet, vores tiltro til hinanden og skaber netværk selv når det er svært. Det skal vi ikke spare på - tværtimod må vi som kommune gå forrest og sige; "se hvad vores borgere kan sammen" - ved at give dem de bedst mulige rammer for at kunne søge midler til deres formål.
Jeg håber at man vil genoverveje forslaget.
SIND Randers Lokalafdeling
8940 Randers SV
Reduktion af paragraf 18 midler
Det er en ommer!!!
Hvordan hænger det sammen at man i Fremtidens Randers vil have inddraget civilsamfundet meget mere og have hjælp derfra til at løfte forskellige opgaver, og så samtidig skære i puljen til foreningerne?
Tænker man at det kan gøre uden økonomi?
Hvordan hænger det sammen med de besparelser der er lavet på Socialområdet, hvor der i højere grad henvises til civilsamfundet?
En million lyder måske ikke af så meget, men i foreningsverden kan man komme langt, da selve arbejdskraften er frivillig og uden økonomisk omkostning. Det kan man ikke forvente at alle aktiviteter er.
Jørgen Soelberg
8920 Randers NV
Vedr. forslag nr. 4: Reduktion af § 18-puljen
Jeg er kasserer i en forening af frivillige: "Randers Lydavis". Vi producerer hver uge en lyd CD, hvor vi indtaler avisartikler vedr. Randers nærområdet, som er klippet fra Randers Amtsavis. Den producerede CD kopieres, og et eksemplar sendes til hver af vores brugere. P.t har vi ca. 30 brugere. Alle vore brugere er helt blinde eller meget svagt seende. Randers Lydavis har eksisteret i 10 år efter at have overtaget ansvaret for produktion af en lyd CD fra Randers Kommune. I alle årene er vores driftsudgifter hovedsagenligt afholdt via midler fra §18 puljen, men dog har også Lions Klubberne ydet mærkbare tilskud. Hvis forslaget om reduktion af §18 puljen vedtages, vil Randers Lydavis sandsynligvis blive nødt til at lukke. En lukning af Randers Lydavis vil have særdeles mærkbare negative konsekvenser for vores brugere. For mange af vores brugere er vi den primære kilde til informationer vedr. det nærområde de lever i. For nogles vedkommende er vi den eneste kilde. Det skal bemærkes, at de fleste af vores brugere tilhører de generationer af medborgere, der er vokset op uden IT-teknologiske hjælpemidler. De besidder ikke idag de færdigheder, der er nødvendige for at kunne anvende sådanne hjælpemidler, ud over de mest simple, og de har ikke de ressourcer, der er nødvendige for at erhverve sådanne færdigheder. Ikke mindst på grund af deres handicap. Gennem årlige telefoninterviews bliver vi år efter år bekræftet i, at den tilsendte ugentlige CD betyder overordentligt meget for vores brugere , og det vil være meget svært, at finde en erstatning. Randers Lydavis har et årligt driftsbudget på ca. 20.000 kr. De indtalte artikler klippes som sagt fra Randers Amtsavis. Randers Amtsavis ønsker ikke at støtte vores arbejde, hvorfor vi må betale fuld pris for avisen - ca. 9.000 kr. om året. Endvidere er vi lovmæssigt forpligtiget til at betale afgift for ophavsrettigheder til Dansk Journalistforbund - p.t. ca. 3.000 kr. om året. Hertil kommer så forbrugsmateriel som CD'er, kuverter m.v. Vi har sparet, alt det vi kan, så de 20.000kr. er et absolut minimum, for at vi kan fungere, Vi er i en enten - eller situation, for hvis vi eksempelvis kun har råd til at købe avisen hver anden dag ophører formålet med vores eksistens. Og hvis vi ikke længere har en primær - og rimelig sikker - indtægt fra §18-puljen, er det et stort spørgsmål om vi har ressourcerne til at leve med usikkerheden ved at skulle søge financiering hos fonde og godgørende institutioner.
LMU Bostederne Voksenhandicap - Medarbejdersiden
8930 Randers NØ
Bostederne Voksenhandicap LMU - Medarbejdersiden
Høringssvar til handleplan Socialområdet forslag 6 - Plejetilbud
Det er helt afgørende for medarbejderne at der er styr på målgrupperne for et evt. plejetilbud.
Vi har stort fokus på at der bør være en adskillelse af målgrupper
Bliver det en blanding af psykiatri, demens, erhvervet hjemme, udviklingshæmning osv, frygter vi det dels kan kabe et hårdt miljø beboerne imellem - og yderligere en udfordring i forhold til at finde kvalificeret personale. En udfordring der i den grad er aktuel i Randers Kommune i forvejen.
Vi tror det bliver svært at finde personale der dels har de fornødne sundhedsfaglige kompetencer - men samtidig også kan balancerer i den store socialfaglige opgave det er at forstå mennesker med så forskelligartede handicap og psykiske sygdomme - hvis altså ikke man laver en klar målgruppeopdeling.
Vi tror den bedste løsning ville være at et evt. plejetilbud forbliver i ”vores” regi, evt. med et samarbejde med SKO. ( Sundhed, Kultur og Omsorg )
Vi mener der på trods af de somatiske problematikker borgere måtte have, stadig kan være et stort behov for socialpædagogisk støtte.
Vi tvivler på mange af de borgere der har været tilknyttet bostederne og andre § 85 tilbud, kan indgå i en ”normal” plejehjemsnormering.
/ Medarbejdersiden LMU
GAIA Akademi
8900 Randers C
Høringssvar vedr. besparelsesforslag på STU-området
I 2012 blev GAIA Akademi grundlagt som en søsterorganisation til GAIA Museum. På Akademiet arbejder omkring 25 kunstnere med både egne værker og fælles projekter. GAIA Akademi er en socialøkonomisk virksomhed, der med udgangspunkt i kunsttraditionen omkring outsider art bl.a. tilbyder en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, hvor fokus er at understøtte de unges drive og ofte personlige motivation for kreativ og umiddelbar kunstnerisk udfoldelse. Udover kunstlinjen tilbydes STU studerende på GAIA Akademi også en række praktiske linjer i samarbejde med Cafe GAIA Papaya og værkstederne på GAIA Museum.
Gruppen af unge i mistrivsel er stigende
Vi er bekymret for, at en nedsættelse af grundtaksten for STU til 12.500 kr. pr. måned kan medføre, at de unge forlader STU uddannelsen i utide. Mange af dem har komplekse støttebehov, der skal tilgodeses for, at de kan udvikle sig personligt og indgå i fællesskaber, arbejdsmæssigt og socialt. Støtte der ikke er mulig at give med en reduceret takst. Hermed er risikoen for, at gruppen af unge i mistrivsel stiger, da STU-studerende ofte kommer fra hjem med begrænsede sociale ressourcer. Med den baggrund er det ikke usandsynligt, at de unge tilføjes gruppen af de i forvejen godt 1000 unge, der i dag er udenfor job eller uddannelse i Randers.
Trekløverskolens MED-udvalg
8930 Randers NØ
Forslag 3: Nedsættelse af grundtaksten for STU
På Trekløverskolen har vi et stærkt og værdifuldt samarbejde med STU hvor vi oplever at STU står for en god og relevant videreuddannelse af de af vores elever der har behov for det gode arbejde man leverer på STU. For ar kunne levere et godt pædagogisk og didaktisk niveau til målgruppen er der behov for at der er de relevante ressourcer til rådighed. Skolens MED udvalg er derfor bekymrede for om den gode kvalitet på STU kan bibeholdes med de foreslåede takst nedsættelser.
Frivilligværket Randers
8900 Randers C
Frivilligværket tager kraftigt afstand fra besparelser på §18-puljen
Frivilligværket vil på det kraftigste opfordre Randers Kommune til ikke at gennemføre den foreslåede reduktion af §18-puljen på 0,5–1 mio. kr. fra 2026. En sådan besparelse vil få alvorlige konsekvenser for de frivillige sociale foreninger og dermed for de mange borgere i Randers, som dagligt får støtte, fællesskab og håb gennem det frivillige sociale arbejde.
§18-midlerne er fundamentet for det frivillige sociale arbejde i Randers
Puljen er det økonomiske fundament, der gør det muligt for foreninger og frivillige at:
- Skabe fællesskaber for mennesker i sårbare livssituationer.
- Yde rådgivning, støtte og praktisk hjælp.
- Iværksætte aktiviteter, der forebygger ensomhed, mistrivsel og social isolation.
For mange små og mellemstore foreninger er §18-støtten den eneste faste økonomiske støtte, de modtager. Selv en mindre reduktion vil kunne betyde, at aktiviteter må nedskaleres eller lukkes helt.
Randers Kommune ligger allerede lavt i støtte pr. udsat borger
Ifølge kommunens eget høringsmateriale uddeler Randers Kommune i dag omkring 150 kr. pr. socialt udsat borger, mens gennemsnittet i sammenlignelige kommuner ligger på ca. 365 kr. Det betyder, at Randers allerede støtter markant mindre end sammenlignelige kommuner.
At skære yderligere i puljen vil bringe Randers langt under gennemsnittet for sammenlignelige kommuner og gøre det endnu vanskeligere at leve op til kommunens egen ambition om med Fremtidens Randers at skabe ”bedre livschancer for borgerne i Randers Kommune” gennem et stærkt civilsamfund.
Besparelsen strider imod Randers Kommunes egne målsætninger
I arbejdet med strategien for Fremtidens Randers fremhæver kommunen civilsamfundet som en central medspiller i arbejdet med at skabe trivsel og sammenhængskraft. Men hvis §18-puljen reduceres, vil kommunens egne målsætninger blive undergravet.
Et velfungerende samarbejde med civilsamfundet kræver, at foreningerne har de nødvendige ressourcer til at løfte opgaven – og det forudsætter en tilstrækkelig §18-pulje.
En investering – ikke en udgift
Frivilligt socialt arbejde er ikke en udgift, men en investering i borgernes trivsel, sundhed og livskvalitet. Hver krone, der tildeles via §18, skaber mange gange større værdi gennem frivilligt engagement, netværk og støtte. En reduktion på op til 1 mio. kr. vil ikke blot ramme foreningerne – den vil få menneskelige og sociale konsekvenser, som i sidste ende også vil kunne føre til øget pres på kommunens egne sociale indsatser.
Prioriter de frivillige sociale foreninger
De folkeoplysende foreninger er langt bedre stillede end de frivillige sociale foreninger, da de folkeoplysende foreninger modtager aktivitetsstøtte og lokaletilskud fra Randers Kommune. Hvis § 18-puljen reduceres, så forstærkes skævvridningen mellem de frivillige sociale foreninger og de folkeoplysende foreninger yderligere.
Frivilligværkets anbefaling
Frivilligværket anbefaler, at Randers Kommune:
- Bevarer §18-puljen på nuværende niveau – eller om muligt øger midlerne, så vi kommer op på gennemsnittet for § 18-midler pr. udsat borger i sammenlignelige kommuner
- Inddrager civilsamfundet aktivt i den videre drøftelse af, hvordan §18-midlerne bedst anvendes til gavn for hele Randers Kommunes sociale sammenhængskraft.
- Ser §18 som et strategisk redskab til at realisere målsætningerne i Fremtidens Randers – herunder ønsket om at styrke fællesskab, trivsel og livschancer for alle borgere.
Jysk Børneforsorg/Fredehjem
8200 Aarhus N
JBF - høringssvar vedr. forslag om ændret takstmodel for STU i Randers
Til Randers kommune
Høringssvar vedr. ’Forslag om ændret takstmodel for stu-forløb i Randers Kommune (udgiftsloft 12.500 kr./måned)’
1. Indledning
Randers Kommune har for anden gang på to år fremlagt et forslag om at reducere taksterne for indkøb af STU-tilbud til unge med særlige behov.
I 2024 besluttede byrådet at indføre et prisloft på 180.000 kr. pr. elev pr. år (svarende til 15.000 kr. pr. mdr.). Nu foreslås en yderligere nedsættelse til 150.000 kr. pr. år (svarende til 12.500 kr. pr. mdr.).
Allerede i 2024 indgav vi et høringssvar, hvor vi udtrykte bekymring for kvaliteten af de STU-forløb, som unge i Randers fremover ville modtage. Samtidig stillede vi en række spørgsmål, bl.a. til kommunens beregningsgrundlag for egen STU (fx hvilke driftsudgifter indgår i kommunens egen takst?). Disse spørgsmål er fortsat ubesvarede, og vores bekymring er kun blevet større med det nye forslag.
Forslaget rejser grundlæggende spørgsmål om kvalitet, retssikkerhed og overholdelse af intentionerne i den nye STU-lov (2023), og Jysk Børneforsorg/Fredehjem ønsker derfor med dette høringssvar at gentage vores bekymring og kritik af Randers Kommunes forslag om et udgiftsloft for STU.
2. Hvem er Jysk Børneforsorg/Fredehjem?
Jysk Børneforsorg/Fredehjem er en forening og civilsamfundsaktør på det sociale område med 20 selvejende institutioner tilknyttet, herunder STU-tilbuddet Strømmen i Randers.
Hvad er en selvejende institution?
At Strømmen er en selvejende institution betyder, at institutionen ’ejer sig selv’, og at ingen – hverken privatpersoner eller investorer (herunder heller ikke Jysk Børneforsorg/Fredehjem) – kan trække profit ud af driften.
Strømmen og Jysk Børneforsorg/Fredehjem er derfor ikke optagede af at skabe profit, men af at skabe god kvalitet i STU’en (for at sikre de unge en god fremtid), og af at sikre et økonomisk bæredygtigt tilbud, der også består fremover.
3. Beslutningen fra 2024 om en takst på 15.000 kr. har haft konsekvenser
Beslutningen fra 2024 har allerede haft konsekvenser for de unges muligheder for at få en kvalitetssikret STU, såvel som for at kunne vælge mellem flere tilbud. 2024-beslutningen har nemlig betydet, at flere eksterne udbydere allerede dengang måtte trække sig som leverandører, herunder også Strømmen.
Strømmen valgte at trække sig, fordi de ikke kunne stå inde for den kvalitet, som en takst på 15.000 kr. pr. mdr. ville medføre. Strømmen tilbød at lave differentierede takster, ligesom kommunens eget STU-tilbud gør p.t., men dette blev afvist af Randers Kommune.
4. Manglende gennemsigtighed i kommunens beregninger og ulige markedsvilkår
Vi støtter princippet om, at sociale ydelser leveres på lige markedsvilkår, men dette kræver gennemsigtighed. Randers Kommune har ikke dokumenteret, hvilke driftsudgifter, der indgår i kommunens egne STU-takster, eller hvordan det foreslåede loft er beregnet. Dette giver et uigennemsigtigt sammenligningsgrundlag mellem kommunens egne og de eksterne udbyderes takster.
Samtidig må vi påpege, at der ikke er lige markedsvilkår, når kommunen selv arbejder med differentierede takster, mens eksterne udbydere ikke kan få samme mulighed.
5. Et forsvarligt STU-tilbud kan ikke drives for 12.500 kr. pr. måned
En kvalitetssikret STU forudsætter små hold (også ofte 1:1-undervisning i perioder), højt kvalificeret personale, praktikforløb samt tæt samarbejde med forældre, arbejdspladser og bosteder. STU-forløb skal nemlig tilbyde individuelle løsninger, fordi de unge på en STU har behov for ’særligt tilrettelagte forløb’.
Dette stiller Randers Kommune også forventning om i sine kvalitetsaftaler, men det vil efter vores vurdering ikke være muligt at skabe en kvalitetssikret STU for den pris, som fremgår af forslaget (og heller ikke for den nuværende takst efter 2024-beslutningen).
Dette underbygges desuden af kommunens eget forslag, hvori det fremgår, at det nye takstniveau vil ligge på samme niveau som et FGU-forløb.
Vi ønsker i denne sammenhæng at påpege, at målgrupperne for STU og FGU ikke kan sammenlignes. STU tildeles netop til unge, som ikke kan gennemføre FGU – heller ikke med støtte. Det er derfor både urealistisk og fagligt uforsvarligt at antage, at et STU-tilbud kan driftes til samme pris som et FGU-tilbud.
Herudover beskrives det i kommunens forslag, at kommunens eget STU-tilbud som konsekvens af forslaget vil blive underlagt en nedskæring, hvilket vil føre til en reduceret medarbejderstab og færre faglige muligheder for de unge. Dermed vil kvaliteten af kommunens eget STU-tilbud også blive forringet, hvis forslaget vedtages.
6. Randers Kommune vil få vanskeligt ved at leve op til intentionerne i STU-loven
STU-loven (2023) bygger på valgfrihed, selvbestemmelse og mangfoldighed. Et takstloft på 150.000 kr. vil imidlertid betyde, at kun få tilbud – herunder kommunens eget (dog i en ringere version end hidtil jf. punkt 5) – kan levere STU-forløb inden for prisloftet.
Hvis forslaget vedtages, vil det indskrænke de unges reelle valgmuligheder yderligere, fordi de får færre tilbud at vælge imellem. Som følge heraf vil Randers Kommune få vanskeligt ved at leve op til intentionerne i STU-loven om valgfrihed, selvbestemmelse og mangfoldighed.
Hertil kommer, at forslaget også rejser alvorlige spørgsmål om de unges retssikkerhed (jf. punkt 7).
7. De unges retssikkerhed er på spil
De unge har krav på:
a) En individuel og faglig vurdering af, hvilket STU-forløb, der er bedst egnet. Det må ikke være økonomien, der er styrende for de unges uddannelsesvalg.
b) Mulighed for klage med et reelt sammenligningsgrundlag: altså at der faktisk findes flere tilbud at vælge imellem.
c) Lighed for loven: unge i Randers skal have samme adgang til STU af forsvarlig kvalitet som unge i andre kommuner.
Når kommunen fastsætter et generelt udgiftsloft, risikeres det, at økonomiske hensyn erstatter den faglige vurdering, og at afgørelser dermed ikke længere træffes på et lovmedholdeligt grundlag. Dette svækker både retssikkerheden, gennemsigtigheden og ligheden for de unge.
8. En kortsigtet besparelse med langsigtede omkostninger
Når unge modtager et STU-forløb af lav kvalitet, har det konsekvenser langt ind i voksenlivet. Uden den nødvendige faglige og pædagogiske kvalitet bliver de unge dårligere forberedt på overgangen til et selvstændigt voksenliv med bolig, beskæftigelse og et meningsfuldt fritidsliv.
En svækket STU risikerer at føre til tab af mestringsevne, mindre deltagelse i fællesskaber og større afhængighed af kommunal støtte og forsørgelse. En lav STU-takst garanterer derfor ikke en reel besparelse, men vil formentlig i stedet føre til øgede økonomiske såvel som menneskelige omkostninger på længere sigt.
En god STU-uddannelse er derimod en investering, der giver de unge kompetencer, trivsel og livsduelighed, og som dermed på sigt reducerer de kommunale behov for støtteforanstaltninger.
9. Afslutning
Vi opfordrer Randers Byråd til at afvise forslaget om et udgiftsloft og i stedet indgå i en reel dialog med udbyderne om en realistisk takstmodel, der sikrer kvalitet, bæredygtighed og valgfrihed for de unge i Randers Kommune.
Jysk Børneforsorg/Fredehjem stiller sig gerne til rådighed for en sådan dialog og bidrager gerne med erfaringer fra vores selvejende institutioner på STU-området.
Med venlig hilsen
Poul Erik Clausen, generalsekretær i Jysk Børneforsorg/Fredehjem
Den Blå Paraply
8900 Randers C
Carsten Fogh Jensen
8900 Randers C
LMU, medarbejdersiden, Center for Psykiatri og Socialt Udsatte
Vi læner os op af høringssvar fra LOM, medarbejdersiden, Center for psykiatri og Socialt Udsatte vedr. handleplan på Socialområdet forslag 1, 3, 4, 5 og 6
LOM, medarbejdersiden, Center for Psykiatri og Socialt Udsatte
Bilag A Forslag 1: Styrket opfølgning på eksterne forsorgshjem.
Det kræver de nødvendige personaleressourcer, hvis de er til stede, er det svært at argumentere mod at det er en dårlig ide.
Bilag C Forslag 3: STU
Jf. høringsmaterialet ser vi at den nuværende takst på 180.000 kr. allerede ligger under den nationale gennemsnitspris. Se : ” Når taksten på 180 t. kr. sammenholdes med niveauet på landsplan ses prisniveauet i Randers Kommune at ligge i den lave ende. Dette støttes på information fra undervisningsministeriets STU Overblik, der viser, at det gennemsnitlige prisniveau blandt STU-udbydere, der har aftaler med kommuner, ligger i et prisspænd på ca. 230-250 t. kr. Der er udbydere med priser lavere end 180 t. kr., men så er det typisk laveste pris i et gradueret prissystem.”
På den ene side ønsker man øget indsats i forhold til 1000 unge, men samtidig vil man reducere rammen for STU fra 180.000 kr. til 150.000 kr., hvilket formodentligt vil med føre til færre STU-tilbud at vælge imellem. Vi er bekymrede for forringelse af tilbud samt afledte effekter. Det frigiver penge her og nu, men på den lange bane bliver det dyrere, når de borgere som ikke kan rummes indenfor den smallere økonomiske ramme, skal i andre tilbud.
Bilag D Forslag 4: Reduktion af rammen til § 18
Jævnfør kvalitetsstandarden, hvor man ønsker mere henvisning til og inddragelse af frivillige tilbud i civilsamfundet, så klinger det hult samtidig at ville reducere midlerne til samme. Man har peget på civilsamfundet i forhold til de besparelser som er gennemført på socialområdet, og nu vil man så spare på civilsamfundet. I skrivende stund henvises mange borgere til frivillige tilbud ( Fx i Åben vejledning, mestringsvejledning osv. ) hvordan skal det fungere fremover?
Bilag E Forslag 5: Omlægning af tilbud til nye målgrupper
Omlægning af pladser – et stort, hvis, i forhold til om de pågældende borgere ønsker at flytte, samt om de kan føle sig tvunget til at flytte med forværring af lidelser til følge. Visse borgere opretholder måske det funktionsniveau de har, i kraft af relationer og de trygge og velkendte omgivelser de pt. bor i.
Kompetenceløft af medarbejdere, i forhold til ny/nye målgrupper vil være nødvendigt.
Udgifter til ombygninger o.lign.. Huslejetab, tomgangslejligheder.
Alle borgere skal flytte ud før tilbuddet kan omlægges, kan potentielt blive en årelang proces. Uvished i forhold til medarbejdere, kan være svært at være i, skaber uro hos medarbejdere og evt. borgere.
Bilag F Forslag 6: Plejetilbud
Lyder umiddelbart som en god ide. Ekstra støtte og pleje til de borgere, som har fået behovet f.eks. fra Ladegården, som så igen kan frigive af pladser til andre som har det behov. Rent driftsmæssigt kan det være nødvendigt med samdrift, borgergruppen kan dog være svær at integrere med andre borgergrupper. Vi er meget bekymrede for om man skal til at blande målgrupper - fx psykiatri, demens, senhjerneskade og udviklingshæmning. Tanken om at en fællesnævner i en somatisk problemstilling finder vi som medarbejdere på de forskellige områder urealistisk.
Sektor MED Social
8930 Randers NØ
Sektor MED Social
Høringssvar fra medarbejdersiden i Sektor MED Social ang. Handleplan på socialområdet forslag 1, 3, 4, 5 og 6
Bilag B Forslag 1 Styrket opfølgning på eksterne forsorgshjem
Vi synes at forslaget giver mening, hvis der følger de nødvendige personaleressourcer med.
Bilag C – Forslag 3: STU
Medarbejdersiden i Sektor MED Social har følgende overvejelser vedrørende en reducering af taksten fra 180.000 kr. til 150.b000 kr. pr. elev i STU:
• Jf. høringsmaterialet ser vi at den nuværende takst på 180.000 kr. allerede ligger under den nationale gennemsnitspris. Se : ” Når taksten på 180 t. kr. sammenholdes med niveauet på landsplan ses prisniveauet i Randers Kommune at ligge i den lave ende. Dette støttes på information fra undervisningsministeriets STU Overblik, der viser, at det gennemsnitlige prisniveau blandt STU-udbydere, der har aftaler med kommuner, ligger i et prisspænd på ca. 230-250 t. kr. Der er udbydere med priser lavere end 180 t. kr., men så er det typisk laveste pris i et gradueret prissystem.”
• Det er vigtigt, at der fortsat gives valgmulighed mellem forskellige tilbud. Vi stiller spørgsmålstegn ved, om private leverandører kan levere den nødvendige kvalitet inden for den reducerede ramme?
• Der er borgere, som falder udenfor den almindelige takst, og hvis priserne bliver for lave, kan det medføre øgede udgifter på andre områder. Altså er der en reel besparelse, eller flytter man bare rundt på midlerne?
• Vi er bekymrede for, hvad der skal ske med de borgere, der ikke kan rummes i den ramme på 150.000 kr. – vil der være behov for særtakster, og er der så reelt tale om en besparelse?
• Der er en risiko for forringelse af tilbud og afledte effekter, hvis STU ikke længere kan rumme de unge, der har brug for det.
• Det er uklart, om der blot sker en omrokering af interne ressourcer – og hvordan det harmonerer med, når der ifølge Hvidbogen, er op mod 1000 unge "udenfor systemet" i Randers Kommune?
• Når kommunen er forpligtet til at tilbyde to separate STU – tilbud, kan den så godt være leverandør på begge?
Bilag D – Forslag 4: Reduktion af rammen til §18
• Der er undren over modsætningen mellem ønsket om øget frivillighed, og samtidig en reduktion af midlerne til §18.
• Vi ser en klar modsætning til ambitionerne i "Fremtidens Randers", hvor civilsamfundet skal spille en større rolle.
• §18-midlerne understøtter frivillighedsindsatsen og sociale kompasfunktioner – Her får kommunen ”meget for pengene”. Er det et fornuftigt sted at spare, beløbets størrelse taget i betragtning?
• I skrivende stund henvises mange borgere til frivillige tilbud ( Fx i Åben vejledning, mestringsvejledning osv. ) hvordan skal det fungere fremover?
Bilag E – Forslag 5: Omlægning af tilbud til nye målgrupper
• Der er behov for afklaring af målgruppen – altså dem man ønsker skal flytte ind.
• Der skal tages hensyn til de borgere, der allerede bor på tilbuddet.
• Hvordan sikres en god proces uden at nedbryde velfungerende tilbud? Kommer personale og beboere til at gå i usikkerhed i årevis?
• Overvej forlængelse af eksisterende tilbud frem for omlægning?
• Hvis der skal flytte en ny målgruppe ind, er der behov for kompetenceløft blandt medarbejdere – fx via merituddannelser.
Bilag F – Forslag 6: Plejetilbud
• Hvilke målgrupper er tiltænkt?
• Det er afgørende, at der er klarhed over målgruppen. Vi er meget bekymrede for om man skal til at blande målgrupper - fx psykiatri, demens, senhjerneskade og udviklingshæmning. Tanken om at en fællesnævner i en somatisk problemstilling finder vi som medarbejdere på de forskellige områder urealistisk. Altså – bare fordi man har en øget somatisk problemstilling, gør ikke nødvendigvis at ens behov for socialpædagogisk støtte samtidig reduceres.
• Der kan sagtens fortsat være tale om borgere der har behov for massiv socialpædagogisk støtte – hvordan kan det det rummes i en "normal" plejehjemsnormering?
/ Medarbejdersiden Sektor MED Social
Randers Lærerforening
8983 Gjerlev J
Vedr. forslag 3: Nedsættelse af grundtaksten for STU-tilbud Randers Kommune
Høringssvar fra Randers Lærerforening
Vedr. forslag 3: Nedsættelse af grundtaksten for STU-tilbud i Randers Kommune
Randers Lærerforening anbefaler, at forslaget om at nedsætte STU-grundtaksten til 150.000 kr. årligt ikke gennemføres. En gennemførelse af forslaget vil efter vores vurdering få alvorlige konsekvenser for både medarbejdere og elever – og dermed for kvaliteten af STU-området i Randers Kommune.
Arbejdsforhold, -vilkår og arbejdsmiljø
Forslaget indebærer en reduktion af personalet på omkring seks årsværk ud af en samlet medarbejdergruppe på ca. 15,5 personer. Det er en meget betydelig nedskæring, som uund-gåeligt vil medføre et markant øget arbejdspres og forringede arbejdsvilkår for de tilbagevæ-rende medarbejdere.
Når antallet af medarbejdere reduceres i et tilbud med elever med komplekse støttebehov, betyder det mindre tid til relationsarbejde, faglig forberedelse, kollegial sparring og pædago-gisk udvikling. Det vil forringe arbejdsmiljøet væsentligt og øge risikoen for stress og nedslid-ning.
Et godt arbejdsmiljø og stabile personaleforhold er en forudsætning for et fagligt stærkt STU-tilbud. En nedskæring i dette omfang vil derfor også ramme kvaliteten af undervisningen og den pædagogiske indsats direkte.
Konsekvenser for STU-eleverne
STU-eleverne er unge med særlige behov, som har brug for tæt voksenkontakt, tryghed og individuel støtte for at kunne udvikle sig fagligt, personligt og socialt.
En reduktion af personalenormeringen vil medføre, at:
• eleverne får mindre støtte, vejledning og struktur,
• risikoen for mistrivsel og frafald øges,
• og det faglige udbytte forringes.
Det er en udvikling, der står i direkte modstrid med formålet i STU-lovens §1, hvor målet er at give unge med særlige behov mulighed for en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.
Hvis kvaliteten og tilgængeligheden af STU-tilbuddene forringes, vil det have alvorlige konsekvenser for de unge i Randers Kommune, som risikerer at miste et meningsfuldt uddannelses-forløb og stå uden reelle alternativer.
Randers Kommune har i følget på Hvidbogen og dens udredning af, at der i kommunen er cirka 1000 unge udenfor uddannelse og job, fokus på at ændre disse unges situation, både for de åbenlyse fordele for samfundet, men absolut også for de unges skyld. Forringes STU-tilbuddet i Randers Kommune, så kan konsekvensen blive, at flere af de unge i tilbuddet ikke har mulighed for at følge dette uddannelsestilbud og ender i statistikken under et område, som man ønsker at mindske. Det kan ikke være noget, man søger efter i Randers Kommune.
Inddragelse af medarbejdere
Randers Lærerforening ser positivt på, at der i forslaget lægges vægt på inddragelse af ledere og medarbejdere i den videre proces. En reel og tidlig inddragelse er afgørende for at sikre en fair proces, hvor medarbejdernes faglige viden og erfaring kan bidrage til holdbare løsninger.
Vi vil opfordre til, at denne inddragelse fastholdes og udbygges, uanset den videre beslutning på området.
Afsluttende bemærkning
Den nuværende grundtakst på 180.000 kr. ligger allerede i den lave ende sammenlignet med det nationale niveau. En yderligere reduktion vil undergrave kvaliteten af STU-indsatsen og forringe både elevernes muligheder og medarbejdernes arbejdsvilkår.
Randers Lærerforening anbefaler derfor, at byrådet fastholder den nuværende takst og i stedet arbejder for at udvikle STU-området gennem faglig dialog, samarbejde og en bæredygtig økonomisk ramme, der værner om både kvalitet, trivsel og arbejdsmiljø.
På vegne af Randers Lærerforening
Leif Plauborg
Formand
Lev Randers
8940 Randers SV
Urealistisk forslag om STU-takst
Høringssvar fra Lev Randers til Handleplansforslag 3 – STU
I Lev Randers er vi dybt bekymrede over tanken om en voldsom reduktion af taksten for STU-tilbud. Beløbet er simpelthen urealistisk lagt i forhold til målgruppen. Man må spørge mennesker med faglighed inden for området, før man træffer en sådan hovedløs og i sidste ende dyr beslutning! Der findes stort set ikke tilbud til den pris i dag, men man forestiller sig at presse selv de svageste unge ned i en uddannelsesmodel, de ikke har en chance for at være i.
Resultatet af beslutningen ville være:
1. Man må med samme forvente øgede udgifter andre steder i kommunen til aflastning i hjemmet eller øget støtte på botilbuddene i forbindelse med skolevægring, når den unge ikke kan magte det tilbud, der gives.
2. På længere sigt giver det også en langt ringere livskvalitet og endnu større støttebehov. Det knæk, et sådant forløb vil give de unge, vil resultere i mere utryghed og angst, hvilket i mange år frem kan øge den enkeltes behov for støtte.
Vi synes ikke, at Randers Kommune bør gå den vej. Der burde investeres i forløb, der giver livskvalitet og støtter muligheden for et liv med størst mulig selvstændighed.
HUSRUM Randers
8200 Aarhus N
Høringssvar vedr. forslag om reduktion af §18-puljen
HUSRUM Randers ønsker hermed at udtrykke vores store bekymring over forslaget om at reducere §18-puljen. En sådan reduktion vil få alvorlige konsekvenser for det lokale civilsamfund og for de mange udsatte borgere, som i dag får støtte, fællesskab og rådgivning gennem frivillige sociale indsatser.
Civilsamfundet i Randers løfter allerede en stor del af de velfærdsopgaver, som ellers ville kræve kommunale ressourcer. Gennem frivillige kræfter skaber vi fællesskaber, væresteder, netværk og rådgivning, der forebygger ensomhed, mistrivsel og social marginalisering. Disse indsatser mindsker behovet for senere og dyrere kommunale tiltag og skal derfor ses som en investering i mennesker. Derudover engageres byens borgere i at tage et medansvar og løfte i flok som frivillige i byens mange gode foreninger, hvilket også er med til at skabe et fællesskab på tværs i byen.
HUSRUM Randers arbejder med og for unge, som ofte står uden for uddannelse og beskæftigelse – altså den målgruppe, som det netop lancerede Ungeløftet er tiltænkt. Det er samtidig en gruppe, som civilsamfundet har særlig god kontakt med, og hvor vi derfor har stor mulighed for at bidrage i et tværgående samarbejde. For at vi som civilsamfundsaktør kan deltage aktivt i løsningerne under Ungeløftet, har vi brug for et stabilt grundlag at stå på. Uden §18-støtten risikerer vi, at vores aktiviteter må reduceres markant eller helt ophøre - og dermed mister vi kontakten med de unge.
Et tilskud på 75.000 kr. om året betyder for os, at vi kan fastholde vores nuværende aktivitetsniveau og forsætte med at hjælpe unge i Randers. For andre foreninger kan 15.000 kr. til frivilligpleje være afgørende for, om deres indsats kan forsætte eller må lukke. Med færre midler til fordeling mellem foreninger, må nogen af os nødvendigvis se ind i reduktion eller lukning af tilbud.
Selvom beløbene kan virke små, vil konsekvenserne af besparelserne være store, både for mennesker og økonomi. Det kan blive en dyr besparelse, set i det lange løb.
Vi opfordrer derfor kraftigt byrådet til at fastholde §18-puljen på nuværende niveau og dermed bevare det fundament, der gør det muligt for frivillige sociale foreninger at forsætte deres vigtige arbejde, til gavn for borgerne i Randers.
Med venlig hilsen
HUSRUM Randers
Handicaprådet
8900 Randers C
Høringssvar fra Handicaprådet
Handicaprådet har på rådets ordinære møde den 6. oktober 2025 behandlet sagen ”Høring ved. Handleplan på socialområdet – forslag 1, 3, 4, 5 og 6” og har følgende bemærkninger:
Handicaprådet har behandlet de fremlagte forslag og forholder sig til hvert enkelt som følger.
Forslag 1: Styrket opfølgning på eksterne forsorgshjem
Handicaprådet bakker op om forslaget og finder det positivt, at der lægges vægt på en styrket opfølgning. En tættere dialog og opfølgning kan bidrage til øget kvalitet, kontinuitet og bedre sammenhæng for borgerne.
Forslag 3: STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)
Handicaprådet deler forvaltningens bekymring i forhold til forslaget. Rådet forudser, at ændringen kan føre til, at flere unge, som STU-tilbuddet er målrettet, risikerer at ende som særligt dyre enkeltsager i fremtiden.
Kommunen risikerer, at sårbare unge mennesker falder mellem to stole – unge, som i dag blot har brug for støtte og vejledning for at komme videre i livet. De
menneskelige og økonomiske konsekvenser af en sådan udvikling kan vise sig betydelige, da de skader, der opstår, ofte er langt dyrere at genoprette på et senere tidspunkt.
Handicaprådet ønsker at understrege, at STU ikke blot er et "opholdssted" i tre år, men et udviklingsforløb, hvor unge skal tilegne sig kompetencer til at mestre deres eget liv. En svækkelse af området harmonerer ikke med de visioner, byrådet selv har formuleret i Fremtidens Randers.
Forslag 4: Reduktion af rammen til § 18-midler
Handicaprådet deler forvaltningens skepsis over for at reducere midlerne til § 18, som støtter det frivillige sociale arbejde.
I Hvidbogen for Fremtidens Randers lægges der vægt på, at de frivillige foreninger skal tage et større ansvar. Det fremstår derfor selvmodsigende, at man samtidig foreslår at reducere den økonomiske støtte netop her.
Det er Handicaprådets klare opfattelse, at frivilligorganisationerne i dag tager et stort socialt ansvar – ofte i situationer, hvor kommunen ikke selv har ressourcer til at løse opgaven. En reduktion i § 18-midlerne vil derfor kunne få direkte konsekvenser for de mest sårbare borgere og for det samlede sociale beredskab i Randers Kommune.
Forslag 5: Omlægning af tilbud til nye målgrupper
Handicaprådet bakker op om forslaget og ser positivt på, at kommunen tilpasser sine tilbud, så de afspejler de behov og målgrupper, der tegner sig i fremtiden.
Forslag 6: Plejetilbud
Handicaprådet udtrykker bekymring over, at forvaltningen kun planlægger at oprette 10 nye pladser, selvom behovet aktuelt vurderes til at være omkring 35.
Det er afgørende, at visitationsprocessen bliver præcis og grundig, da dette er en forudsætning for, at indsatsen lykkes. Samtidig skal der værnes om den pædagogiske tilgang i forbindelse med flytninger.
Når mennesker – særligt ældre – flytter fra ét tilbud til et andet, kan det være en stor belastning både fysisk og mentalt. Relationer til personale og medbeboere har ofte afgørende betydning for trivsel og stabilitet, og disse bør inddrages i planlægningen.
Handicaprådet anerkender dog, at den problematik, som forvaltningen beskriver, er reel og kræver handling. Rådet opfordrer derfor til, at der arbejdes aktivt på at imødekomme kapacitetsudfordringen, så borgerne tilbydes den nødvendige støtte og omsorg.
LMU Myndighed Handicap
8900 Randers C
Høringssvar til socialområdets handleplan 2025 pva. LMU Myndighed Handicap
Høringssvar 22-10-2025
På vegne af myndighed Handicap indgives hermed høringssvar på socialområdets handleplan 2025.
STU - Handleplansforslag 3
Der er i LMU Myndighed Handicap en stor bekymring for, at den nedsatte takst på STU-området vil få vidtrækkende konsekvenser på det øvrige socialområde og i særdeleshed for de unge i denne målgruppe.
Det er efter vores vurdering ikke muligt at opretholde en acceptabel kvalitet, samt at understøtte den unges behov, hvorfor formålet med at tage en STU-uddannelse undergraves.
Ift. det øvrige socialområde, forudser vi en øget efterspørgsel på støtte, som den unge tidligere har haft i STU tilbuddet. Herunder øgede udgifter til blandt andet aflastning eller øget støtte i et evt. botilbud ved skolevægring, fordi den unge ikke formår at indgå i tilbuddet med den reducerede støtte, øget behov for mestringsstøtte.
Reduktion på §18 – Handleplansforslag 4
Der tales hele tiden ind i øget involvering af civilsamfundet og frivillige tilbud. Dette taler ikke sammen med at reducere støtten til samme tilbud, da de frivilliges handlemuligheder og økonomi til materialer og aktiviteter indskrænkes og man kan frygte at lysten til at være medvirkende til denne opgave falder markant.
Plejetilbud / specialplejehjem – Handleplansforslag 6
LMU Myndighed Handicap bakker kraftigt op om denne plan. Mennesker med handicap har på samme vis som øvrige borgere ret til en værdig afslutning på livet i trygge rammer, hvor der er forståelse for deres handicap. Her tænkes især på borgere der bor i egen bolig med meget støtte eller i vores små bofællesskaber, men hvor plejebehovet er blevet det bærende. Grundet deres handicap er de på nuværende tidspunkt ikke målgruppen for de almindelige plejecentre.
Dog bemærker vi, at der bør være en mere tydelig definition af målgruppen og hensigten.
Den selvejende organisation Strømmen
8960 Randers SØ
Trine Lund Lindberg
8920 Randers NV
Nej til besparelse på STU
Det er kun de mest sårbare unge, der ender på STU. Altså dem der brugt hele der skoletilbud i vidtgående rammer med behov for særlig støtte og behandling. Nu vil man så forringe og reducere i deres muligheder for at udvikle sig personlig, praktisk og fagligt. STU er en mulighed for at opnå en fornemmelse for inklusion og ligeværd samt muligheder.
Lakridsen
8900 Randers C
Besparelse på §18-midlerne
Som formand for Lakridsen - den frivillige sociale forening for udsatte personer, ser jeg det som en hån, at skære i de tilskud, som gør frivilligt arbejde muligt. Jeg er ganske overbevist om, at en besparelse på dette område, vil tilføre adskillige og tilsammen større udgifter på andre områder end besparelsen på dette. Vi kan kun opfordre til ikke at røre §18 midlerne.
Lokal område MED - Social
8900 Randers C
Høringssvar - LOM - Socialområdet
Høringssvar LOM - Socialområdet 21.10.2025
Handleplansforslag 3, STU
Lokalområde MED udtrykker bekymring over forslaget om at reducere STU-taksten fra 180.000 kr. til 150.000 kr.
En sådan reduktion vurderes at have betydelige konsekvenser – både for kvaliteten i undervisningen, for de unges muligheder og for det samlede sociale område.
Selv med den nuværende takst ligger Randers Kommune under landsgennemsnittet, og en yderligere nedjustering vil gøre det vanskeligt at opretholde de nødvendige personaleressourcer og kompetencer. Forslaget indebærer en reduktion på seks årsværk, hvilket vil svække mulighederne for at yde den støtte, som mange elever med særlige behov har brug for.
Flere af de unge på STU har komplekse udfordringer og kræver en håndholdt, tværfaglig indsats med fokus på trivsel, mestring og beskæftigelse. Mindre støtte i STU vil øge risikoen for skoleværing, mistrivsel og vil øge behovet for supplerende støtte i andre dele af socialområdet – fx gennem øget mestringsvejledning, ekstra ressourcer, eller botilbud, hvis behovet ikke imødekommes. Det er derfor tvivlsomt, om der på sigt vil være tale om en reel besparelse.
STU’en udfylder i dag et vigtigt hul mellem FGU og beskæftigelsestilbuddene og formår at fastholde unge, der ofte falder fra i det ordinære uddannelsessystem. En reduktion af taksten risikerer at skabe ulighed i uddannelsesmulighederne og efterlade flere unge uden realistiske veje mod uddannelse eller job.
Handleplans forslag 4, reduktion af rammen til §18
Lokalområde MED udtrykker bekymring over forslaget om at reducere §18-midlerne til frivillige organisationer og indsatser.
Der er i de senere år arbejdet målrettet på at opbygge samarbejder og netværk med frivillige aktører – blandt andet i relation til åben vejledning og øget inddragelse af civilsamfundet. En reduktion i §18-midlerne vil derfor stå i direkte modstrid med den ønskede udvikling mod større frivillighed og samskabelse.
Vi undrer os over denne modsætning mellem ønsket om at styrke de frivillige indsatser og samtidig reducere de økonomiske rammer, der skal understøtte netop dette.
Handleplansforslag 6, Plejetilbud
Lokalområde MED anerkender intentionen om at skabe et differentieret tilbud, men ser væsentlige opmærksomhedspunkter, der bør afklares, før der træffes beslutning.
Målgruppe
Der er behov for en tydelig afgrænsning af målgruppen. En uklar definition kan føre til uhensigtsmæssige blandinger af borgere med vidt forskellige behov – fx udviklingshæmning, demens, hjerneskade, psykiatri eller misbrug – hvilket kan skabe store udfordringer for både trivsel og faglighed. Der bør derfor beskrives klart, hvilke diagnoser og funktionsniveauer tilbuddet skal rumme, samt hvilke kriterier der gælder for visitation.
Faglighed og personale
Det bør præciseres, om personalet udelukkende skal være plejefagligt, eller om der også indgår pædagogiske kompetencer. Mange borgere har fortsat behov for pædagogisk støtte, motivation og vejledning i dagligdagen, og den tværfaglige indsats er afgørende for deres livskvalitet og mestringsevne.
Konsekvenser for eksisterende tilbud
Det bør afklares, hvordan etableringen påvirker nuværende døgntilbud – både økonomisk og fagligt. Flytning af borgere kan skabe tomgangspladser, ubalance og forstyrrelser i veldrevne tilbud.
Høringssvar vedr. forslag om reduktion af § 18-puljen
Fremsendt på vegne af Fritid For Alle og samarbejdspartnere
På vegne af Fritid For Alle og vores samarbejdspartnere, ønsker vi at udtrykke vores klare modstand mod forslaget om at reducere § 18-puljen med op til 1 mio. kr. årligt.
§ 18 er fundamentet for lige adgang til fritidslivet
§ 18-midlerne udgør fundamentet for det lokale, frivillige sociale arbejde i Randers Kommune, herunder arbejdet med at skabe adgang til fællesskaber for borgere i udsatte livssituationer.
For Fritid For Alle er § 18-midlerne en hjørnesten i indsatsen for, at børn og unge fra økonomisk og socialt udfordrede familier får mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter på lige fod med deres jævnaldrende, hvor midlerne anvendes konkret til kontingent- og udstyrsstøtte til børn og unge.
For hvert barn, der hjælpes, skabes både trivsel, fællesskab og livsmestring. Det handler ikke om fritid som luksus, men om fritid som forebyggelse, inklusion og social sammenhængskraft.
Randers Kommune står allerede lavt sammenlignet med andre kommuner
I forvaltningens eget forslag (Bilag D, forslag 4) fremgår det, at Randers Kommune allerede tildeler markant færre § 18-midler pr. socialt udsat borger end sammenlignelige kommuner:
- Gennemsnit i sammenlignelige kommuner: ca. 365 kr. pr. udsat borger
- Randers Kommune: ca. 150 kr. pr. udsat borger
En yderligere reduktion vil derfor bringe Randers Kommune helt i bund nationalt, og gøre det vanskeligt at indfri ambitionerne i Fremtidens Randers om at styrke civilsamfundet som medspiller i sociale og forebyggende indsatser.
En reduktion strider mod kommunens egne strategiske mål
I forvaltningens bemærkninger står der tydeligt, at: En reduktion af § 18-puljen kan betyde, at ambitionerne i Fremtidens Randers bliver vanskeligere at indfri.
Vi deler denne vurdering fuldt ud.
Strategien Fremtidens Randers bygger på et fælles ansvar, hvor frivillige, foreninger og lokalsamfund spiller en aktiv rolle i at skabe bedre livsmuligheder for alle borgere.
At reducere § 18-puljen er derfor ikke blot en besparelse, men et strategisk tilbageslag: Det svækker samarbejdet mellem kommune og civilsamfund og rammer direkte den forebyggende og inkluderende indsats, der i dag når de borgere, kommunen ikke selv formår at hjælpe.
Konsekvenser for børn og unge i udsatte familier
For Fritid For Alle og vores samarbejdspartnere, herunder Red Barnet Randers (Glad Fritid), Randers FC Fonden, Børnenes Kontor Randers og flere lokale foreninger, vil en reduktion af § 18-puljen få konkrete og alvorlige konsekvenser:
- Over 400 børn årligt risikerer at miste muligheden for at deltage i foreningslivet.
- Familier med lav husstandsindkomst vil stå uden mulighed for kontingentstøtte.
- Frivillige indsatser og samarbejdsprojekter, som i dag er med til at skabe trivsel og fællesskab, må indskrænkes eller lukke.
Når børn ekskluderes fra fritidsfællesskaber, øges risikoen for mistrivsel, ensomhed og marginalisering.
En klog investering – ikke en udgift
Kontingent- og udstyrsstøtte er en billig og dokumenteret effektiv forebyggende indsats.
For et relativt beskedent beløb skabes adgang til fællesskaber, der på længere sigt reducerer behovet for langt dyrere sociale og specialiserede indsatser.
Når vi hjælper et barn ind i en forening, hjælper vi ikke kun med aktivitet og fællesskab, vi forebygger isolation, styrker relationer og bygger fremtidig trivsel.
Det er her, vi omsætter Fremtidens Randers fra vision til virkelighed.
Afslutning
Vi opfordrer derfor byrådet til at forkaste forslaget om reduktion af § 18-puljen og i stedet fastholde, eller gerne styrke, den nuværende bevilling.
§ 18-midlerne er ikke blot støtte til foreninger, men en investering i mennesker, fællesskab og fremtidens Randers.
På vegne af:
– Red Barnet Randers
– Randers FC Fonden
– Børnenes Kontor Randers
– Fritid For Alle
Huset Tværs
8920 Randers NV
Høringssvar fra det lokale MED udvalg i Huset Tværs vedr. handleplan på soc
Vi støtter i Huset Tværs op om at man i handleplanen kigger ind i hvordan man kan bruge de økonomiske midler på mere fornuftig måde. Vi ser flere gode i idéer i de fremsendte forslag. Vi har kommentarer til følgende punkter:
Punkt 3: Vi ser en bekymring i at reducere grundtaksten på STU. Som det pointeres i punktet, vil det kunne resultere i at nogle elever afbryder deres uddannelse, med risiko for et større støttebehov på længere sigt. Vores erfaring i Huset Tværs er at en uddannelse er et værdifuldt skridt imod selvstændighed og deltagelse i samfundet.
Punkt 4: Vi finder det problematisk at man ved at skære i §18 midlerne reducerer mulighederne for en række udsatte borgeres adgang til at modtage meningsfulde foreningstilbud. Vi ser at dette forslag taler imod målsætningen i Fremtidens Randers, i forhold til at skabe Sundhedsfremme og bedre livsvilkår for specielt den sårbare og udsatte gruppe mennesker i kommunen. Vi har i Huset Tværs positiv erfaring med at samarbejde med frivillige sociale foreninger og vi ser dagligt hvordan disse foreninger er med til at skabe værdi i borgernes liv. Som vi ser det yder disse foreninger en rehabiliterende indsats som potentielt kan komme til at blive en økonomisk tungere kommunal opgave på den lange bane.
Vi bakker op om at der sættes nogle kriterier op i forhold til hvem der modtager §18 midlerne, så det sikres at midlerne reelt går til socialt forebyggende arbejde.
Vi støtter op om de øvrige punkter.
Mvh MED-udvalget i Huset Tværs.
Venligboerne Randers
8900 Randers C
Høringssvar angående Handleplan på socialområdet forslag 1, 3, 4, 5 og 6
Høringssvar angående Handleplan på socialområdet forslag 1, 3, 4, 5 og 6
Fra Venligboerne Randers
En reduktion af §18-midlerne fra Randers Kommune vil være et hårdt slag for de frivillige foreninger, der hjælper de allersvageste i samfundet.
Reduktionen i §18-midlerne vil være uhyre hæmmende for vores forenings mulighed for at hjælpe de svageste i samfundet. Ikke alene vil en sådan besparelse uafværgeligt betyde en nedsættelse af de midler vi modtager, men det vil også betyde, at vi risikerer at miste de rammer, der gør det muligt for os at hjælpe så bredt som vi gør. En hjælp der ofte gives på baggrund af henvendelser eller henvisninger fra kommunen.
Vi har et hus på Hadsundvej 164A. Her har vi en Gratisbutik, hvor vores brugere kan komme og få f.eks. tøj, fodtøj, køkkengrej, skoleudstyr og ting til hjemmet. I Venligbohus har vi også et computerværksted, hvorfra vores brugere, igen ofte efter henvisning fra kommunen, kan få computere, telefoner og tablets til f.eks. skole- eller ansøgningsbrug. Der er café, fællesspisning, yoga, kreativt værksted, og meget mere. Og vigtigst af alt, er det herfra vores ugentlige maduddeling foregår.
Med en kraftig reduktion i §18-midlerne, kan vi ikke opretholde et hus som dette, og det vil besværlig- eller umuliggøre alt, vi foretager os frivilligt. Kommunen vil derfor miste en kapacitet, hvor vi f.eks. hjælper med genetableringer til mennesker fra krisecentre, hjælper tidligere hjemløse, livs- eller reformramte med alt til hjemmet, fra seng og sofa til kniv og gaffel.
Sideløbende med, at vi risikerer at miste et af vores grundlag som frivillig forening, risikeres det ydermere, at et usynligt sikkerhedsnet forsvinder. Det sikkerhedsnet er med til at gribe og hjælpe unge, der har det svært. Unge som nu risikerer at blive dobbelt ramt og sat endnu længere uden for samfundet, hvis der som foreslået bliver vedtaget en nedsættelse af grundtaksten for STU-tilbuddene i Randers Kommune.
Netop nu, hvor Randers Kommune søger at engagere de frivillige kræfter som medvirkende til at løfte livsvilkårene for især de unge, bl.a. med Randersløftet, er det arrogant, snæversynet og dumdristigt at tro, at man blot kan skære i §18-midlerne eller grundtaktsten til STU for at få et pænere kommunalt regnskab. Og så oven i købet samtidig tro, at alt blot vil fortsætte som normalt. Det kan ikke lade sig gøre.
Ældrerådet
8900 Randers C
Ældrerådets høringssvar til handleplan på socialområdet
Til forvaltningen
Ældrerådet takker for høringen vedrørende hjemtagning af specialpladser/boliger ved etablering af specialplejehjem, der bolig- og personalemæssigt er indrettet med de faciliteter og fagfolk, der er nødvendige.
Det er overordnet Ældrerådets opfattelse, at der er tale om et nyttigt initiativ, som man bør gå videre med. Ældrerådet lægger vægt på, at det er en model, der har været talt om i mange år, og som der er fordele forbundne med, da:
1. borgerne tilbydes disse boliger med hensyntagen til deres behov for pleje m.v. og somatiske sygdomme
2. den enkeltes frihed til at sige nej tak (frivilligheden) holdes i hævd
3. erfaringer fra andet sted omkring vigtigheden af kommunikation og oplysning benyttes
4. borgerne, der tilbydes denne løsning, udvælges med omhu, så de matcher hinanden og medarbejdernes kompetencer og dermed får øget tryghed i dagligdagen og socialt samvær med ligestillede
5. det bliver et fast team på plejehjemmet, der er gearet til opgaven - altså kendte ansigter
6. pengene bliver i kommunen og personalet ansættes i kommunen
Ældrerådet vil i alle tilfælde understrege vigtigheden af frivillighed, og at medarbejderne har de fornødne faglige og sociale kompetencer.
På ældrerådets vegne,
Med venlig hilsen,
Ejvind Clemmensen
Formand for Ældrerådet
LMU botilbud Psykiatri og Socialt udsatte
8900 Randers C
Handleplan socialområdet
Høringssvar: Forslag 5: Omlægning af tilbud til nye målgrupper.
Der ønskes klarhed omkring, hvilke § i serviceloven, der snakkes om i forslaget. Dette for at give indblik i hvilket arbejde der venter medarbejderne. Er det § 85, 105, 107, 108?
Der ønskes klarhed omkring arbejdstiderne, om disse ændres da dette vil/kan have indflydelse for medarbejdernes trivsel og familiesituation samt ansættelsesmæssige konsekvenser;
f.eks. tænker vi på om mødetiderne ændres fra at have fri kl. 21 til fremover at have fri kl. 23.
Derudover ønskes der indsigt i hvilke borgere der tiltænkt denne omlægning, der ikke fremlagt om dette både gælder handicap eller psykiatri.
Dertil lægges der bekymring omkring efteruddannelse til at kunne varetage denne opgave.
Med venlig hilsen
Medarbejderne
Botilbudsområdet Psykiatri og Socialt Udsatte.
Ligeværd
8000 Aarhus C
Karin Jørgensen
9500 Hobro
Vedr. Den Blå Paraply i Randers
Den Blå Paraply i Randers har flere gange søgt og fået støtte fra §18, derfor er vi forfærdelig kede af, hvis støtten bortfalder eller reduceres kraftigt, da vi har meget brug for pengene til vore socialt udsatte brugere af caféen.
Håber meget I vil overveje besparelsen igen.
Mvh Karin Jørgensen
Den Blå Paraply
Røde Kors Randers
8920 Randers NV
høringssvar besparelser på §18 midler fra Røde Kors Randers
Høringssvar ang. besparelser på §18 midler fra Røde Kors Randers
I Røde Kors Randers har vi til stor glæde for udsatte borgere i Randers Kommune modtaget §18-midler. Vi har via midlerne kunnet støtte voldsramte kvinder, psykisk sårbare, udsatte familier og flygtninge/indvandrere.
Med en påtænkt besparelse på ca. 1. million kroner kan vi se frem til at modtage færre §18-midler og som direkte konsekvens af det, vil vi se os nødsaget til at nedskalere vores aktiviteter for ovennævnte grupper.
Vi har svært ved at se logikken i besparelsen, når Hvidbogen – Randers Fremtid adskillige steder påpeger, at en del af de udfordringer, som Randers står overfor, kun kan løses hvis det er i samarbejde med civilsamfundet og de frivillige.
Hvis vi fortsat skal kunne understøtte ovennævnte grupper og på sigt også hjælpe i forhold til ensomme og ældre, så er det bydende nødvendigt, at vi modtager §18-midler fra kommunen. Midlerne kanaliseres direkte ud til aktiviteter med udsatte borgere. §18-midler er blandt de skattekroner, som bruges mest direkte til borgerne, da alt arbejde i forbindelse med borgerne varetages af frivillige.
Røde Kors Randers er derfor imod besparelsen på §18-midler og havde langt hellere set, at man tilførte flere midler til området i forlængelse af anbefalingerne i Hvidbogen.
På vegne af Bestyrelsen i Røde Kors
Hanne Rasmussen
Bestyrelsesformand
Mænds Mødesteder Randers
8920 Randers NV
Mulige konsekvenser af kraftig reduktion af §18 midlerne
Hvis der sker en halvereing af §18 midlerne kan vi risikere at stå med udfordringer mht. driften af vores forening - og dermed foreningens overlevelse.
Vores forenings hovedformål er at arbejde for mindre ensomhed og isolation blandt mænd.
Vi har værkstedsaktivitet tirsdage og fredage formiddage - samt torsdag aftener - og planlægger senere på året at opstarte et glaskunst hold mandage og et 3D print/fræs hold torsdage formiddage.
Man skal betænke, at kan vi med vores aktivitets tilbud blot redde en fra at havne som klient i socialforvaltningen - vil udgiften hertil pr. måned for en enkelt klient langt overstige det §18 beløb vi betænkes pr år.
Med andre ord: Det kan blive rigtig dyrt for kommunen at spare.....
Vi kontaktes flere gange om året af sagsbehandlere, som står med en ensomheds udfordret mandlig borger - vi siger aldrig nej til at tage imod vedkommende - men psykiske diagnoser har vi dog ikke kompetencer til at håndtere.
Vi har medvirket til at skaffe ikke ubetydelige fondsmidler til investering i et fuldt isoleret luksus orangeri - som kommer hele Hjerneskadecentret til gode - ligesom vi har skaffet fondsmidler til opgradering af træværkstedet på Hjerneskadecentret og etablering af metalværksted og cykelværksted.
Da vi er 40 medlemmer med hænderne skruet rigtigt på , har det været muligt at yde lejlighedsvis assistance til pedellen på Hjerneskadecentret - ligesom vi har lavet bygningsmæssige småforbedringer.
Vi sætter en stor ære i at kunne hjælpe til med at få Hjerneskadecentret til at fungere og udvikle sig.
Fødekæden
8900 Randers C
Høringssvar ifm forslag om reduktion af §18 midler
Høringssvar ifm forslag om reduktion af §18 midler
"Hvis vi skal nå i mål med visionerne for "Fremtidens Randers" er vi afhængige af at aktivere civilsamfundet i langt højere grad"
Noget i den retning er der der gennem de seneste mange måneder blevet sagt til en kavalkade ag "Borgerinddragelsesmøder" rundt omkring i kommunen
og som civilsamfundsaktør er jeg ikke i tvivl om at det er både rigtigt, fornuftigt og nødvendigt at kommunen bliver langt bedre til at inddrage civilsamfundet i arbejdet med at udvikle byens sociale indsatser
Derfor er det også meget bekymrende at man nu nærmest inden lyset er slukket efter det sidste borgerinddragelsesmøde er gået i gang med at ville beskære §18 midlerne med noget der kan risikere at blive tæt på halvdelen
og dette er på trods af at Randers i forvejen afsætter et yderst beskedent beløb målt ud fra andelen af socialt udsatte borgere (ca. 150 kr. pr udsat borger målt op imod ca. 365 kr. i sammenlignings kommunerne)
Og netop §18 midlerne er jo et af de vigtigste midler til styrke et levende og engageret civilsamfund
- og de er sandsynligvis også et af det bedste steder at investere i øget social trivsel
§18 midlerne har jo nemlig den sjældne egenskab at de kan bruges til "Drift" i foreningerne som fx husleje løn og en kop kaffe til de frivillige
og netop den slags driftsmidler er ud over at være noget af det mest nødvendige mange frivillige foreninger har brug for... også nogle af de sværeste midler at få fat i
I forvejen går alt for mange af os der er engageret i frivilligt socialt arbejde rundt med tendens til "løs mave" på grund af de store usikkerheder der er forbundet med om man får de midler man søger fra år til år da konsekvensen af ikke at modtage støtten let kan betyde at man må lukke sin forening eller i hvert fald skære vigtige aktiviteter fra
Og det er faktisk ikke fair at os der gerne vil være med til at gøre en forskel og bakke op om kommunens "sociale velbefindende" skal gå rundt med ondt i maven på grund af den slags usikkerheder
Så en klar opfordring herfra vil være at få §18 midlerne op på niveau med sammenlignings kommunerne
- det er småpenge i det store billede
og der kan ikke herske meget tvivl om at civilsamfundet oftest når væsentligt længere "pr krone" målt op i mode den offentligt udbudte velfærd
MED udvalget ved STU Randers
8983 Gjerlev J
MED-udvalget ved STU Randers høringssvar vedr.: Forslag 3
MED-udvalget ved STU Randers høringssvar vedr.:
Forslag 3: Nedsættelse af grundtaksten for STU-tilbud i Randers Kommune
STU Randers anerkender de folkevalgtes ret til at fastsætte et serviceniveau for så vidt, at udbyder fortsat kan leve op til lovens krav om, den unges ret til en uddannelse der er individuelt tilrettelagt, og sigter mod progression.
STU Randers er kendetegnet ved at have et bredt fagudbud med personale der alle har en lærer eller specialpædagogisk uddannelse og hvor flere tillige har håndværksmæssig baggrund. Det betyder, at vidt forskellige elever kan vælge fag der motiverer dem og som de har forudsætninger for at dygtiggøre sig inden for. Hermed kan STU Randers rumme elever med mange forskellige diagnoser og meget forskellige støttebehov på samme fag.
STU Randers er eneleverandør ift. elever der har brug for et ekstraordinært tilbud. Det er glædeligt, at der tages højde for at det kræver noget ekstra ift. disse elevers særlige behov for skærmning, guidning og pleje samt særlige hjælpemidler mm. Disse elever nyder godt af at være på en skole med et stort ungdomsmiljø og et bredt udvalg af relevante faglokaler og profession uddannet personale, der kan trækkes på ift. til særlige ønsker og behov. Hvis Randers Kommune gennemfører den foreslåede takstnedsættelse, får disse elever markant færre muligheder for at vælge mellem passende aktiviteter og for at færdes blandt skolens øvrige unge da rummelighed kun kan opnås med passende guidning af alle skolens elever.
Gennemføres den planlagte nedskæring helt eller delvist vil det som høringsmaterialet angiver medføre en betydelig personalereduktion. Det betyder at STU Randers må reducere antallet af linjefag og sige nej til elever der ikke kan modtage undervisning i en større gruppe. Hermed vil der være elever som ikke kan få et tilbud i regi af Randers Kommune og kommunen skal derfor købe flere tilbud hos eksterne leverandører. Det er der for så vidt ikke noget galt i forudsat disse leverandører kan levere til samme lave pris som STU Randers og at de vil tage de elever der ikke kan rummes på STU Randers. Er dette ikke tilfældet opstår der en udgiftsdrivende situation da den unge har retskrav på at få en ungdomsuddannelse der er individuelt tilrettelagt ud fra den unges kvalifikationer, modenhed og interesser.
Uddannelse til unge er en langsigtet investering. De 3 x 30.000 kroner der kan spares på den enkelte unges uddannelse set ift. til den mestringsevne der potentielt mistes i et helt livsforløb kan blive en betydelig større udgift på den lange bane ligesom den enkelte unges livskvalitet generelt vil forringes. Epinion har i 2017 udført en større evaluering af STU området for undervisningsministeriet. Her er elevens udbytte af STU i forhold til faglige, sociale og personlige kompetencer undersøgt og beskrevet ligesom elevens livskvalitet, samt overgang til videre uddannelse og beskæftigelse beskrevet og statistisk underbygget. STU Randers opfordrer til, at vores politikere orienterer sig i denne inden de træffer en endelig beslutning.
Randers Kommune bør snarere se STU Randers som en vigtig medspiller ift. ”Ungeløftet”. STU Randers er netop en af de aktører der har erfaring med målgruppen og som har positive erfaringer med at flytte unge ift. job, uddannelse og fællesskaber.
STU Randers forstår kommunens behov for at økonomisk styring og lavt udgiftsniveau. Hvis kommunens mulighed for lovligt at pege på et prisbilligt og fagligt bredt tilbud reduceres som beskrevet ovenfor har eleven ret til selv at pege på et alternativ. Hermed skabes et udbudsmiljø hvor det er sælger der kan sætte prisen hvilket kan blive udgiftsdrivende.
Det vil være til gavn for Randers Kommune og den enkelte unge, at der fastholdes en pris flere leverandører kan operere inden for og som samtidig fastholder STU Randers som en rummelig leverandør med et bredt fagudbud. Om denne pris er kr. 180.000 eller lidt lavere vil markedet afgøre men kr. 150.000 virker urealistisk også set i forhold til at det er den takst elever på FGU undervises for og så burde eleven jo gå der.
Hvis Randers Kommune vedtager denne beskæring af STU taksten og eksterne udbydere senere gennem klageadgang opnår højere takst henstiller vi til, at STU Randers takstmæssigt sidestilles med eksterne leverandører således at eleverne oplever samme serviceniveau uanset hvilket STU tilbud de frekventerer.
Med venlig hilsen
MED udvalget for STU Randers