3.A på Bjerregrav Skole var opfindere for en dag

Fra den 6.-10. november afvikles det landsdækkende event, Engineering Day, hvor elever i faget natur/teknologi kan prøve kræfter som opfindere eller ingeniører for en dag. Eleverne fra 3.A på Bjerregrav Skole fandt en løsning på, hvordan man kan få ”øjne i nakken”.

Det er første gang 3.A er med til Engineering Day. Sammen med læren Hanne Schøler Fast, har eleverne skulle arbejde med at bringe talemåden ”at have øjne i nakken” til live. Forud for selve eventdagen har de haft undervisning om synsfeltet og talt om ordene som ”engineering”, ”prototype” og ”udvikle”.

De var derfor klædt godt på til at gå i gang med den egentlige udfordring: at lave en prototype, hvor det er muligt at kunne se i flere retninger samme tid. Dagen startede i grupper med undersøgelser af synsfeltet ved at bruge hænder, arme og spejle. Efterfølgende skulle grupperne brainstorme på ideer og tegne den endelige prototype på papir.

Gik op i hat og briller – og pandebånd

Der var mange kreative forslag. Rundt ved bordene blev der budt ind med ideer, men der var også plads til at der kunne stilles undrende spørgsmål.

- Hvordan trækker man vejret i den? Spørger en af drengene og peger på sidekammeratens tegnede model.

Og gruppen snakkede videre inden de besluttede sig for at lave pandebånd. I de andre grupper blev der snakket om hatte og briller.

Mathias og Oskar valgte at gå med ideen om at bygge et par briller.

”Det er fordi opgaven er, at man skal se bagud. Vi valgte briller, for de har glas, og det kan man se igennem. Nu skal brillerne bare videreudvikles, så man også kan se bagud” siger Mathias, mens Oskar tager mål til brillerne med et stykke pap foran Mathias, der står med brillestængerne bag ørene.

Hos Thilde, Julie og Josephine arbejder man ud fra et andet design. De har valgt at bygge en hat ud af en papkasse. Mens Josephine står med papkassen over hovedet, opdager hun at man ikke kan se bagud med spejlet, de vil sætte på.

”Det går ikke piger. Vi skal kunne se bagud. Vi bliver nødt til at lave det som et pandebånd i stedet” siger Thilde. Julie løber hurtigt efter bølgepap. For i en designproces, har Hanne  Schøler Fast lært dem, at det ikke altid er den første idé som virker, og så må man lave om og tilpasse.

Flere af klasserne på skolen var indbudt til at se præsentationerne af de mange fine prototyper. Her demonstrerede en af grupperne hvordan deres prototype virkede, ved at den ene elev tog den på hovedet, mens den anden elev placerede sig bagved og holdt et par fingre op. Herefter kunne eleven med prototypen, så fortælle hvor mange fingre han kunne se.  

 

Onsdag den 8. november 2023, er det 6.As tur, hvor de skal bygge prototyper på en alarm, der kan advare mod oversvømmelser. Link til nyhed opdateres i den kommende dage.      

Mathias (tv) og Oskar (th) er i gang med at udvikle solbrillen, så man og så kan se bagud. Foto: Randers Kommune

Fra venstre Julie, Josephine og Thilde startede med at lave en hat ud af en papkasse, men måtte i processen lave det om til et pandebånd. Foto: Randers Kommune