Billeder af tænder hitter hos Tandplejen

Under coronakrisen har Tandplejen opfordret forældre til at sende billeder af børnenes tandproblemer til vurdering før en eventuel tid ved tandlægen. Det fungerer så godt, at ordningen fortsætter fremadrettet. Cirka 50 procent af henvendelserne kan klares med et billede og snak over telefonen.

Birthe og Hanne vurderer billeder af tænder.

En mælketand vil ikke falde ud, selvom den blivende tand er på vej. Et barn er faldet i vuggestuen og har slået fortænderne. Er tænderne så skæve, at de skal rettes?

Der er mange grunde til, at forældre henvender sig til Tandplejen, og ofte ringer man for at bestille en tid. Det har ikke været muligt i samme udstrækning som før coronakrisen, og derfor har Tandplejen opfordret forældrene til at sende billeder ind af tandproblemerne.

”I mange tilfælde kan vi vurdere og rådgive ud fra et billede, så det ikke er nødvendigt at afsætte tid til at besøg hos Tandplejen. Og i akutte tilfælde kan vi hurtigt få aftalt en tid,” fortæller Hanne Blaaberg, klinikassistent ved Tandplejen i Randers Kommune.

Ordningen sparer tid for både forældrene og Tandplejen, og derfor fortsætter ordningen efter coronakrisen.

Huller før rokketænder

Når Tandplejen har fået et billede tilsendt fra en forældre, bliver de først vurderet af klinikassistenterne. Hvis de er i tvivl om noget, bliver billedet set af en tandplejer eller en tandlæge.

”Hvis vi tydeligt kan se et hul i en tand, og barnet har smerter, så afsætter vi en tid hos tandlægen med det samme. Hvis der er tale om rokketænder, der ikke vil falde ud, så vejleder vi forældrene over telefonen,” fortæller klinikassistent Birthe Sørensen, og fortsætter:

”I langt de fleste tilfælde skal man blive ved med at rokke, når der er en blivende tand på vej. Det kræver sjældent et fysisk besøg hos Tandplejen.”

I de forløbne måneder har Tandplejen modtaget cirka tre billeder om dagen i gennemsnit. Hvis man gerne vil i kontakt med Tandplejen, så kan man ringe alle hverdage mellem kl. 08.00 og kl. 12.00 på tlf. 8915 8700, og her kan man aftale fremsendelse af billede med klinikassistenterne.