
Randers: Skoleudsættelse er forældrenes valg og det virker
"I Randers Kommune kan forældre beslutte at udsætte skolestart, hvis de vurderer, at barnet ikke er parat. Samtidig har vi et tæt samarbejde med forældrene om det enkelte barn, og det virker. Faktisk vil jeg sige, at vi har en fremragende indsats for forskoleborn," siger Steen Bundgaard, formand for Skole- og Uddannelsesudvalget i Randers.
Allerede tilbage i 2018 besluttede Randers Byråd at sætte 1 mio. kr. af årligt til at skabe gode forudsætninger for born, der måske får udsat skolestart. Og beslutningen om at udsætte skolestart er en beslutning forældrene kan træffe i samarbejde med et dagtilbud og PPR.
Midlerne - den ene mio. kroner - blev sat af til at lave en indsats for de born, der får udsat skolestart.
Pengene bliver brugt til at skabe gode overgange fra dagtilbud til skole gennem et tæt samarbejde med afsæt i det enkelte barns behov. Med de ekstra midler har det været muligt for dagtilbud at understotte arbejdet med bornene i mindre grupper, lave intensivt arbejde med sprog, sociale kompetencer og motorik. Nogle dagtilbud har brugt pengene til ekstra personaletimer og andre til uddannelse, til fysisk indretning eller til at lave små biblioteker, hvor born og forældre kan låne boger med hjem, så sprog- og læseindsats sker i fællesskab mellem daginstitution og hjem.
Samtidig er det kendt personale fra dagtilbuddet, der folger med over i forskoletilbud.
Og i det tætte samarbejde får skolens personale også et godt kendskab til bornene i en kommende 0. klasse.
I en undersogelse af, hvordan dagtilbud og skoler vurderer indsatsen for born, der ikke er skoleparate, melder daginstitutionerne, at bornene får mulighed for at modnes folelsesmæssigt, de får en storre sikkerhed, bliver mere selvstændige og selvhjulpne, de bliver bedre til at håndtere konflikter, kan regulere deres folelser, kan vente på tur og udsætte egne behov. Bornene bliver også bedre til at lytte til hinanden og til at forklare sig, og bliver mere sikre i fællesskabet med andre born. Med andre ord får bornene mere "gå på mod" og bliver klar til en skoledag med kollektive beskeder og flere born omkring sig.
Samtidig beskriver flere forældre, at deres borns skolestart er gået bedre end de umiddelbart havde forventet.
På et mode den 21. marts 2018 besluttede Born- og familieudvalget at forældrenes onske om udsættelse af skolestart som udgangspunkt altid imodekommes.
Den beslutning har ikke medfort, at antallet af skoleudsættelser er steget markant. I de seneste fem år fordeler skoleudsættelserne sig således:
Skoleåret 2015-2016: 66 skoleudsættelser svarende til 5,47 procent af potentielle skolestartere.
Skoleåret 2016-2017: 81 skoleudsættelser svarende til 6,95 procent af potentielle skolestartere
Skoleåret 2017-2018: 71 skoleudsættelser svarende til 6,16 procent af potentielle skolestartere
Skoleåret 2018-2019: 70 skoleudsættelser svarende til 6,33 procent af potentielle skolestartere
Skoleåret 2019-2020: 64 skoleudsættelser svarende til 6,30 procent af potentielle skolestartere.
"Med andre ord er det tydeligt, at når forældrenes onske imodekommes, så betyder det ikke en voldsom stigning. Forældre er faktisk kloge på deres born. Til gengæld tyder meget på, at de born der får udsat skolestart, de får den nodvendige tid til at blive mere parate. Og får de her en god stotte, så går det faktisk rigtig godt," siger Steen Bundgaard.