Til erhvervsdrivende, foreninger og frivillige

Få inspiration til, hvordan du som erhvervsdrivende, forening eller frivillig kan bidrage til et demensvenligt Randers.

Mennesker med demens vil meget gerne forsætte med at færdes i butikker og deltage fritidsaktiviteter m.m. Derfor er det rigtig godt for dem at blive mødt af imødekommende ekspedienter, frivillige og andre personer med viden om demens.

Demenssymbolet

Mennesker med demens kan bære demenssymbolet "håndsrækningen" som tegn på, at de kan få brug for hjælp og støtte.

Pin med demenssymbolet håndsrækningen

Sådan kan du give en håndsrækning til mennesker, der bærer demenssymbolet:

• Tag kontakt – smil og vær imødekommende.
  • Tal tydeligt – stil ét spørgsmål ad gangen.
  • Vær tålmodig – sæt tempoet lidt ned og hjælp gerne på vej.

Læs mere om demenssymbolet hos Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark.

Få besøg af en demenskonsulent

Har du et arbejde, hvor du er i kontakt med mennesker, der kan være ramt af demens? Det kan være, du har eller arbejder i en butik, et supermarked, en café eller en restaurant – eller måske du arbejder på en kulturinstitution, i en forening eller frivilligt med ældre mennesker.

Randers Kommunes demenskonsulent kan hjælpe dig/jer med viden om og tips til at håndtere og hjælpe kunder eller gæster med demens.

Demenskonsulenten tilbyder:

• Undervisning i relevant viden om demens.
  • Rådgivning i konkrete situationer, der kan opstå med en gæst/kunde.
  • Besøg hos jer i de tidsrum, der passer jer bedst – for eksempel morgenmøder eller møder efter lukketid.
  • Vejledning i at blive en demensvenlig virksomhed.
  • Viden om kontakt til de rigtige steder i kommunen i tilfælde af bekymring for en borger.
  • Hjælp til at finde mere viden om demens.

Demenskonsulent
Jette Baagøe
Tlf.: 2937 2125
E-mail: jette.baagoe@randers.dk

Bliv demensven

Som demensven viser du opmærksomhed, når du møder en person med demens i hverdagen. Du kan f.eks. stille et opmærksomt spørgsmål eller hjælpe personen med at finde vej eller finde de rigtige varer i butikken.

Demensvenner er organiseret af Alzheimerforeningen.

demensven.dk kan du tilmelde din virksomhed og dermed få hjælp til at gøre den demensvenlig.

demensven.dk kan du også melde dig som frivillig på demensområdet og/eller søge om at blive demensven.