Sprog

Sprog er en afgørende forudsætning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læringsmiljøet er vigtigt for sprogtilegnelsen.

Sproglige kompetencer grundlægges tidligt i livet. De sproglige kompetencer har betydning for barnets trivsel, udvikling, læring, dannelse og skolegang. Alle børn har behov for at kunne udtrykke sig og fortælle, hvis de er kede af det, glade eller vrede. Desuden spiller sproget en stor rolle i den daglige kommunikation.

Det er vigtigt, at alle børn har gode muligheder for at udvikle deres sproglige kompetencer. Derfor lægger vi i Randers Kommune stor vægt på sprogarbejdet i vores dagtilbud.

Ved børn, hvor der ved 3-års alderen er et formodet behov for sprogstimulering, skal barnets dagtilbud desuden sprogvurdere barnet. Du kan læse mere om, hvordan vi sprogvurderer herunder. Det er altid det pædagogiske personale, der i samspil med institutionens pædagogiske leder, vurderer barnets behov for supplerende sprogstimulering, og dermed også behovet for at lave en sprogvurdering. Vurderingen foretages ud fra personalets og lederens erfaringsmæssige og faglige dømmekraft, og forældre vil altid blive inddraget og vejledt i forbindelse med sprogvurdering og sprogstimulering.

Sådan foregår sprogvurderingen

Sprogvurderingen udarbejdes af det pædagogiske personale fra barnets dagtilbud. Barnet gennemgår sammen med det pædagogiske personale en række billedmaterialer, som danner grundlag for vurdering af barnets sproglige kompetence. Vurderingen kategoriseres efter generel, fokuseret eller særlig indsats.

Sprogvurderingen sammenholdes altid med iagttagelser og kendskab til barnet, og sprogvurderingen står derved ikke alene som resultat for barnets samlede sproglige kompetence. Det pædagogiske personale inddrager altid forældre i forbindelse med sprogvurdering og sprogstimulering.

I Randers Kommune anvender vi sprogvurderingsmaterialet, som hedder 'Sprogvurdering 3-6', der er forskningsbaseret og udviklet af Børne- og Socialministeriet.

Materialet kan bruges til at vurdere et- og tosprogede børns sprogtilegnelse i alle aldersgrupper fra 3-6 år i børnehaven og i starten af børnehaveklassen. Sprogvurdering 3-6 gør det muligt at følge det enkelte barns sproglige udvikling fra dagtilbud til skole.

Sprogvurderingen viser en profil af barnets talesproglige færdigheder og før-skriftsproglige færdigheder.

Ved 3 år vurderes børnene på deres:

  • Ordforråd
  • Sprogforståelse
  • Kommunikative færdigheder
  • Lydlige opmærksomhed.

Samarbejde med PPR

Der er et tæt samarbejde med logopæder, hvis der opstår bekymring eller behov for en særlig sprogindsats. Det kan f.eks. være i forbindelse med udtalevanskeligheder, eller hvis der opstår bekymring for barnets ordforråd eller sprogforståelse.

Forældre vil altid blive involveret, hvis der opstår behov for en særlig indsats med bistand fra PPR.

Der vil blive udarbejdet en handleplan, som skal understøtte barnets sproglige udvikling i både pasningstilbuddet og hjemmet.

Børn der passes i hjemmet

Børn der ikke er optaget i dagtilbud, skal ifølge Dagtilbudsloven også sprogvurderes. Børn og Skole-forvaltningen kontakter forældrene om sprogvurderingen.

Sprogvurderingen vil blive foretaget af en pædagog i det nærmeste dagtilbud.

Forældrene bliver orienteret om sprogvurderingens resultat og får vejledning, hvis der er behov for yderligere sprogstimulerende tiltag. Da den sproglige udvikling sker i interaktion med andre, orienteres forældrene yderligere om muligheden for at få deres barn optaget i et dagtilbud.

Børn med flere sprog

Hvis et tosproget eller flersproget barn går i dagtilbud, laves der samme sprogvurdering som ved de øvrige børn med formodet behov for sprogstimulering.

Hvis et tosproget eller flersproget barn bliver passet i hjemmet, bliver forældrene kontaktet af Børn og Skole-forvaltningen om sprogvurderingen. Familien vil herefter modtage besøg af en konsulent fra Børnefagligt Udviklingscenter, som vil vurdere barnets dansksproglige færdigheder.

Ifølge Dagtilbudslovens §12 har forældre pligt til at lade deres barn deltage i et sprogstimulerende læringstilbud, hvis det vurderes, at barnet har brug for at få understøttet de dansksproglige færdigheder, og forældrene ikke selv kan varetage opgaven. Mulighederne herfor aftales nærmere med konsulenten fra Børnefagligt Udviklingscenter.

Pligt til sprogvurdering

Ifølge Dagtilbudslovens §11 skal der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.

Hvis det pædagogiske personale har en formodning om, at barnet har behov for sprogstimulering, har du som forælder pligt til at lade dit barn sprogvurdere i henhold til Dagtilbudslovens §12. I disse tilfælde vil det pædagogiske personale altid inddrage forældrene i deres vurdering og i processen omkring sprogvurderingen.