MitID

I løbet af 2022 bliver NemID erstattet af MitID.

NemID er en sikker løsning i dag, men MitID er et mere tidssvarende ID, der gør os klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer. Du kan bruge MitID til alt det, du tidligere har brugt NemID til, fx logge på netbanken eller læse post fra det offentlige.

Udrulning af MitID går nu ind i sin afslutning. Efter den 31. oktober 2022 kan man ikke længere oprette MitID i sin bank, ligesom man heller ikke kan bruge NemID i banken eller til at godkende kortbetalinger på nettet. Dog kan man fortsat benytte NemID til alle offentlige og nogle private selvbetjeningsløsninger, men MitID er nu den primære ID-løsning i Danmark.

Over en periode vil man opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID – og vil man gerne fortsat kunne betjene sig selv på nettet, så skal man have MitID.


Efter den 1. november 2022 kan man oprette MitID på følgende måder:

Spørgsmål og svar - hjælp til MitID

  1. Du kan få oplyst dit bruger-ID på fire forskellige måder.

    1. Log på med NemID
    Gå til MitID.dk og log ind med dit NemID
    Herefter får du vist dit bruger-ID på skærmen. Pas på, at andre ikke kigger med.

    2. Scan dit pas og ansigt i MitID appen
    Du kan få vist dit bruger-ID i MitID appen.
    Åbn appen, tryk på ”Opret MitID”. Appen tjekker, om du har MitID i forvejen.
    Er du allerede oprettet, vil du få vist dit bruger-ID i stedet for, at du skal oprette et MitID.
    Du kan læse mere om, hvordan du får oplyst dit bruger-ID via appen her

    3. Kontakt MitID supporten
    Supporten kan oplyse dit bruger-ID.
    Du skal identificere dig først, dvs. oplyse enten dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk eller grønlandsk kørekort eller pas) og dernæst svare på en række
    spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret.
    Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID support ikke hjælpe.

    4. Mød op i Borgerservice
    I Borgerservice skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret dit bruger-ID. Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.
  1. Hvis du bruger MitID app og har glemt PIN-koden til appen, eller hvis appen er blevet spærret, fx
    fordi du har tastet din PIN-kode forkert for mange gange, så skal du have genaktiveret appen. Det skal du bruge en midlertidig PIN-kode til.

    Der er fire forskellige måder at genaktivere appen på:
    1. Genaktiver app med MitID
    Hvis du har MitID et andet sted, fx en app på en anden enhed eller en kodeviser, så kan du selv
    bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk på din profilside.
    Læs mere på MitID.dk

    2. Genaktiver app med pas
    Du kan genaktivere din MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen.
    Læs hvordan du gør her

    3. Genaktiver app med hjælp fra MitID supporten
    MitID supporten kan sende dig en midlertidig PIN-kode på sms. Men først skal du identificere dig
    selv i telefonen. Du skal oplyse enten dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk eller grønlandsk
    kørekort eller pas) og dernæst svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret.
    Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID support ikke sende dig en midlertidig
    PIN-kode.

    4. Genaktiver app med hjælp fra Borgerservice
    Borgerservice kan udlevere en midlertidig PIN-kode til din MitID app. Når du møder op i
    Borgerservice, skal du identificere dig med gyldig legitimation for at få udleveret en midlertidig PINkode.
    Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.

Har du glemt din adgangskode, eller er din adgangskode blevet spærret, skal du nulstille din
adgangskode. Du skal bruge en aktiveringskode til at aktivere din nye adgangskode. Der er tre måder at lave en ny adgangskode på:

  1. Ny adgangskode på MitID.dk – log på med MitID app
    Har du MitID app, kan du logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside. Af
    sikkerhedshensyn kan du først ændre i dine profiloplysninger 1 time efter, du er logget ind og har
    anmodet om at ændre dine oplysninger.

    2. Ny adgangskode med hjælp fra MitID supporten
    Hvis du har glemt din adgangskode, eller din adgangskode er blevet spærret, så kan MitID support
    hjælpe dig med at oprette en ny. Først skal du identificere dig selv i telefonen. Du skal oplyse dit
    pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk/grønlandsk pas eller kørekort) og derudover svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret. Herefter får du tilsendt en midlertidig adgangskode, som du skal bruge til at lave en ny adgangskode. Hvis du ikke kan svare på nok spørgsmål, kan MitID support ikke hjælpe dig.

    3. Ny adgangskode med hjælp fra Borgerservice
    Hos Borgerservice får du udleveret en aktiveringskode, som du skal bruge til at aktivere din nye
    adgangskode. Du skal identificere dig med gyldig legitimation for at få hjælp til en ny adgangskode.
    Husk at bestille tid, inden du møder op.

Man kan stadig skifte faneblad og logge ind med NemID, hvis man foretrækker det. Det vil være
muligt i en periode ind i det nye år. Men hvis du også på sigt vil kunne identificere dig digitalt og logge ind
på hjemmesider og selvbetjeningsløsninger, så skal du have MitID.

Læs mere om, hvordan du får MitID her

Har du ikke længere en MitID app på din telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app. Det
gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’. Du kan også få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk – hvis du fx har MitID på en anden telefon eller en kodeviser. Det er også muligt at få en aktiveringskode i Borgerservice.

Læs mere på MitID.dk 

MitID er godt i gang med at udfase NemID, og det bliver ekstra synligt nu. Efter 31. oktober 2022 kan man ikke længere bruge NemID i banken - overhovedet. I en periode herefter vil det stadig være muligt at bruge NemID på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeningsløsninger. Der er endnu ikke fastsat en præcis dato for, hvor længe dette er muligt.

Fra den 1. november 2022 kan man ikke bruge NemID i banken eller til at godkende kortbetalinger på nettet. Det har dog siden januar 2021 ikke været muligt at bruge NemID nøglekortet til at betale på nettet.

Man vil efter den 31. oktober 2022 fortsat kunne benytte NemID i de offentlige selvbetjeningsløsninger, og i de private selvbetjeningsløsninger, der selv vælger fortsat at gøre brug af denne mulighed. Men MitID er nu den primære ID-løsning i Danmark. Over en periode vil man opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID – og vil man gerne fortsat kunne betjene sig selv på nettet, så skal man have MitID.

Man kan benytte NemID nøglekort til offentlige selvbetjeningsløsninger, indtil NemID endeligt lukker ned den 30. juni 2023.

Hvis du den 1. november 2022 endnu ikke har fået MitID, kan du ikke længere få adgang til din mobil- eller netbank, ligesom du heller ikke kan godkende kortbetalinger på nettet med med NemID.

Du kan godt oprette MitID efter den 31. oktober 2022. Dette kan du gøre enten ved 1) at oprette MitID med NemID på mitid.dk, 2) ved at hente MitID appen og scanne dit pas eller 3) ved at bestille en tid på borgerservice til personligt fremmøde, hvor du skal fremvise gyldig legitimation og besvare spørgsmål baseret på oplysninger om dig i CPR-registret.

NemID-brugere vil løbende opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID. Derfor kan du fra den 1. november 2022 ikke længere bruge NemID til din mobil- eller netbank, ligesom du heller ikke kan godkende kortbetalinger på nettet med NemID. Vil du fortsat gerne kunne betjene dig selv på
nettet, skal du have MitID.

Du kan få MitID ved hjælp af NemID på MitID.dk eller ved at benytte dansk, færøsk eller grønlandsk pas sammen med MitID app. Det er også en mulighed at besøge Borgerservice, hvis du besøger Danmark.

For de NemID-brugere bosat i udlandet, som endnu ikke har fået MitID, og som ikke har dansk pas, er der en løsning på vej, som gør det muligt at benytte udenlandske pas til oprettelse af MitID via MitID-appen.

Hvis du mister et MitID identifikationsmiddel eller tror, at det bliver misbrugt, skal du spærre eller slette det.

Du kan spærre et MitID identifikationsmidler, hvis du mister det. Når du er logget på MitID.dk, kan du se oversigten over dine MitID identifikationsmidler på din profilside. Her kan du spærre, bestille og genaktivere MitID identifikationsmidler.

Du kan også spærre et MitID identifikationsmiddel uden at logge på. Det kan du bruge, hvis du har mistet dit eneste identifikationsmiddel og ikke har mulighed for at logge på MitID.

Læs mere om at spærre MitID

Langt de fleste NemID-brugere skal have MitID via deres net- eller mobilbank. 

Chatbotten MUNI kan fortælle dig, hvordan du får MitID.

Før du kan få MitID, kan det være nødvendigt, at du opdaterer dine ID-oplysninger i NemID for at bekræfte din identitet. Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank.

Få hjælp af chatbotten MUNI til opdatering af ID-oplysninger.

Inden du bestiller tid i Borgerservice, kan du kontakte MitID support for at få hjælp.

Kontakt MitID support på +45 33 98 00 10 eller skriv til MitID support.

MitID supports åbningstider:
Mandag til fredag kl. 8.00-20.00  
Lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00 

Du kan bestille tid og få hjælp i Borgerservice, hvis du fortsat oplever problemer i forbindelse med overgangen til MitID. 

Læs om den korrekte legitimation, du skal medbringe til dit fysiske fremmøde for at Borgerservice kan hjælpe dig.

Vær særligt opmærksom på, om du skal medbringe mere end en type legitimation:

Læs om legitimation

Hvis du har NemID i forvejen, skal du medbringe det i Borgerservice.

Bestil tid til at få hjælp

Vær opmærksom på, at der løbende lægges nye tider ud, så tjek evt. hjemmesiden dagligt, hvis du ikke kan finde en ledig tid lige nu.

OBS! Hvis du ikke får brug for din bestilte tid alligevel, skal vi bede dig annullere tiden, så en anden kan få glæde af den. Der er link til at annullere tiden i den SMS, du har modtaget ved bestillingen.

Det kan være nødvendigt at medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. Læs mere på mitid.dk

Hvis du skal i Borgerservice for at få hjælp til MitID, skal du medbringe den korrekte legitimation til dit fysiske fremmøde for at Borgerservice kan hjælpe dig.

Chatbotten MUNI kan fortælle dig, hvilken legitimation du skal medbringe til dit fysiske fremmøde.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag NemID og MitID.

Læs mere om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.

MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. 

Med MitID er du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset i sommeren 2023.

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

Med et enkelt swipe i MitID appen kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. 

Alternativer til appen

Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

MitID kodeviser

MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

MitID kodeoplæser

MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

Når du skal have MitID

Der er flere måder at få MitID på: 

Få MitID på MitID.dk:  
  • Du kan få MitID på MitID.dk, hvis du har NemID. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 
Få MitID med pas: 
  • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 
Få MitID i Borgerservice:
  • Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation. 

Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Hjælp til MitID

Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

  • dine koder
  • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
  • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.

Når du har fået MitID

MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

  1. Vis aldrig dine koder til andre
  2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
  5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig kan få brug for NemID. Du får besked, når du ikke længere behøver at gemme dit NemID.

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.

Læs mere på MitID.dk 

Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. 

Særlige forhold

Der er flere måder at få MitID på:

Få MitID på MitID.dk 
  • Hvis du har NemID, kan du få MitID på MitID.dk. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 
Få MitID med pas 
  • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. Passet skal være dansk/grønlandsk eller færøsk. 

MitID understøtter udenlandske mobilnumre.

Alternativt kan du få MitID i borgerservice:

Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.

Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

 Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. 

Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.

Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

Tjek på Virk om din virksomhed eller forening kan bruge MitID privat til erhverv   

MitID Erhverv til virksomheder og foreninger

Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.

Læs mere på MitID Erhverv

I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID. 

Registrér en foreningsrepræsentant på Virk

Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.  

Læs mere på MitID Erhverv

Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt i borgerservice.