Strategi for kvalificeret uddannelsesvalg

Se den sammenhængende plan for grundskolevejledningen i Randers Kommune. Planen beskriver indsatser og undervisning.

Baggrund

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har Randers kommune ansvar for at udarbejde en sammenhængende plan for kommunens skole- og vejledningsindsats. Planen beskriver de indsatser og den undervisning, der er relateret til elevernes overgang til, og valg af, ungdomsuddannelse.

Overordnet er den sammenhængende plan i Randers båret af to centrale principper:

  • Ingen elever skal være tilfældigt heldige.
  • Få prioriterede aktiviteter af høj kvalitet.

Vejlednings- og undervisningsaktiviteter

Ovenstående principper kommer til udtryk i planlægningen af aktiviteter i udskolingen fra 7.-10. klasse og fremgår af nedenstående figur 1.

Aktiviteterne er tilrettelagt i en proces, der begynder med

  • indblik i 7. klasse efterfulgt af en
  • undersøgende fase i 8. klasse og afrundet med
  • refleksion og afklaring i 9. klasse.
  1. klasse ses i denne forbindelse som et en forlængelse af den afklarende proces, der er påbegyndt i 9. klasse.

Aktiviteterne har tre niveauer: Øverst de obligatoriske aktiviteter, dernæst de lokalt bestemte og slutteligt undervisning i Uddannelse og Job.

Sammenhængende mellem aktiviteterne sikres af UU dels gennem deres vejledning af eleverne og dels i en konsultativ funktion overfor grundskolerne og ungdomsuddannelser, så eleverne oplever sammenhæng og kvalitet i de tilbudte aktiviteter.

Billedet viser indsatserne i 7., 8. og 9. klasse.

Om aktiviteterne skal fremhæves flg.:

  • UU afvikler vejledning i tæt sammenhæng med aktiviteterne i figur 1, så eleverne først bliver forberedt og dernæst efterbehandler deres oplevelser.
  • UU har tovholdere tilknyttet lokale uddannelser, der bidrager til forberedelse og evaluering af aktiviteterne intro/brobygning, uddannelsesaftener og ung-til-ung.
  • Virksomhedsugerne på 8. klasse tilrettelægges, så eleverne enten i grupper eller individuelt kan være undersøgende på forskellige brancher og fag.
  • Folkeskolerne i Randers leverer som minimum 15 lektioners undervisning i Uddannelse og Job. Et fælles katalog udarbejdet af Skolernes Udviklingscenter og UU beskriver en lang række undervisningsaktiviteter, lærerne kan benytte og lade sig inspirere af.

Særlig målrettet skole- og vejledningsindsats

For at understøtte en god overgang fra grundskolen til uddannelse eller arbejde tilbydes en elevgruppe en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats.

Det sker ved, at UU og skolerne en gang årligt på hver årgang har en elevgennemgang med afsæt i pejlemærkerne: Standpunktskarakterer, fravær og trivsel.

I 9. og 10. klasse indgår uafklarethed også som pejlemærke. 

Pejlemærkerne indgår i en samlet vurdering af, om der skal iværksættes en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats. I tvivlstilfælde er det UU, der kan træffe den endelige beslutning.  

Elevgennemgangen sker på 8. årgang i oktober-november og på 9.-10. årgang i august. Desuden er der altid mulighed for, at elever, lærere, forældre eller andre relevante aktører kan henvende sig ad hoc til UU, hvis der vurderes at være et behov for at iværksætte en indsats.

Det skal fremhæves, at elever i specialklasser/skoler og ungdomsskolens heltidsundervisning alle har en målrettet skole- og vejledningsindsats.

Skolerne og UU har pligt til at koordinere indsatsen med andre relevante aktører for eleverne, herunder især fremskudte rådgivere på skolerne, PPR-psykologer, sundhedsplejersker og familie- og rådgivningscenteret.

Samarbejdet med hjemmet tilrettelægges af den part (UU eller skolen), der bærer den primære indsats. Dialogen kan både være mundtlig, elektronisk, mødebaseret eller en kombination af de tre. Det er omfanget af indsatsen, der afgør, hvordan dialogen tilrettelægges.

Indsatsen dokumenteres i elevens meddelelsesbog. I UU’s tilfælde indsættes link til fagsystemet unoung i meddelelsesbogen. Det tilstræbes, at skriftligheden holdes kort og præcist og beskriver indsats og parternes ansvar.

Samarbejde: implementering og udvikling af planen

Implementeringen af den sammenhængende plan følges løbende af en arbejdsgruppe med medarbejder- og ledelsesrepræsentanter fra UU, grundskoler og ungdomsuddannelserne.

Arbejdsgruppen planlægger desuden et årligt møde mellem UU, ledelsesrepræsentanter fra grundskolerne, ungdomsuddannelserne og FGU for på det strategiske niveau at drøfte kvalitet og indhold i den sammenhængende plan.

På driftsniveau har UU faste vejledere på alle skoler og tovholdere på alle ungdomsuddannelser, der understøtter kvaliteten i det daglige samarbejde med den sammenhængende plan.

Vejlederne planlægger løbende arbejdsmøder mellem UU og ungdomsuddannelserne efter behov. Herunder tilbyder de også alle udskolingslærere at deltage i dele af intro- og brobygningsaktiviteterne for på den vis at kunne øge indblik og gensidig viden.

Kontakt

Ved opklarende spørgsmål til den sammenhængende plan i Randers kontakt:

Ved spørgsmål om vejledningen på den enkelte skole, kontakt venligst skolens UU-vejleder.