Broen over det sydlige havnebassin

Klimabroen spænder over 68 meter og bliver enten etableret som en fast bro, klapbro eller drejebro. En fast bro er billigst og vil være det mindste indgreb i landskabet.

Broen over det sydlige havnebassin vil spænde over 68 meter, men hvordan den skal udformes er endnu ikke fastlagt.

I 2019 blev tre forskellige mulige udformninger af broen undersøgt; en fast broforbindelse uden åbning, en klapbro og en drejebro. De to sidstnævnte giver mulighed for passage med større skibe. Undersøgelsen omfattede analyser af skibstrafikken, de geotekniske forhold, en teknisk analyse og anlægsoverslag for de tre broløsninger.

En fast bro er billigst og ikke så markant

Beskrivelsen af de tekniske broløsninger viste, at den faste broforbindelse kan udføres med to brofag af ca. 34 m, så den samlede længde på broen bliver 68 m. Undersøgelsen viste også, at både en klapbro og drejebro er ca. 2-3 gange dyrere end en fast broforbindelse. Tilsvarende vil de årlige udgifter til vedligehold og reparationer være markant højere for både en klapbro og drejebro.

Højden på den faste bro vil være 4,5 m, mens den forventede højde for klapbro og drejebro vil være på 8,5 m eller 10 m på grund af nogle hensyn til sikkerhedsrisici ved påsejling. Dette vil kræve lange ramper på 110-140 m op mod broerne på begge sider, hvilket dels vil være behæftet med en række anlægstekniske udfordringer og desuden være et markant indgreb i landskabet.

I den tekniske forundersøgelse fra 2023 er det derfor den faste forbindelse, der er beskrevet mest detaljeret.