Aktivitetsdag skal hjælpe med uddannelsesvalg

Elever fra Randers Social- og Sundhedsskole havde i sidste uge arrangeret en aktivitetsdag for beboere fra Vorup Plejehjem og børn fra Børnehuset Viborgvej og Børnehuset Birkebo. Dagen skulle blandt andet hjælpe eleverne med at beslutte om de vil arbejde med børn eller ældre.

Hvordan vælger man den rette uddannelse? Det spørgsmål har mange nok stillet sig selv en gang eller to. For at gøre det lettere at besvare spørgsmålet har Sundhed og Ældre samt Børn og Skole i Randers Kommune et samarbejde med Randers Social- og Sundhedsskole. Det indebærer, at elever fra grundforløb 1 kommer ud og snuse til, hvordan arbejdet med ældre og børn kan være. En del af det samarbejde betød, at eleverne i sidste uge havde lavet en aktivitetsdag for børn og ældre.

Faldskærm og krydsord

Aktiviteterne var mange og forskelligartede. De elever, der gerne vil uddanne sig inden for omsorgsområdet, havde blandet andet lavet krydsord og boldspil, som de lavede sammen med de ældre. De kommende pædagogiske assistenter havde for eksempel arrangeret sanseleg, forhindringsløb og faldskærmsleg med børnene. En af eleverne var Katrine Dalsgaard Møller, der gerne vil uddanne sig til social- og sundhedsassistent og drømmer om at arbejde på akutmodtagelsen på et sygehus.

”Jeg har altid gerne villet arbejde med mennesker og især ældre, fordi jeg gerne vil være med til at give dem en god sidste tid. Det er fedt, at vi som en del af grundforløbet kan lave arrangementer som det her, hvor vi kan være sammen med de ældre,” siger hun og fremhæver, at det også er lærerigt:

”Vi har selv fundet på aktiviteterne, og her var der mange ting, som vi skulle forholde os til, for eksempel om nogle sidder i kørestol eller har svært ved at bevæge armene.”

God oplevelse for de ældre

Det var ikke kun en god dag for eleverne. Det var også et givende arrangement for de ældre.

”Beboerne vil gerne se, hvor de medarbejdere, de møder i det daglige, bliver uddannet. Udover, at de synes, at det er interessant at møde eleverne og hygge med dem, kan de også lide at besøge skolen og samtidig få indsigt i, hvordan eleverne lærer faget, for eksempel ved at øve pleje på elektroniske dukker. Desuden finder beboerne det sjovt at deltage i aktiviteter, som eleverne arrangerer,” siger Marianne Bech Sandahl, centerterapeut på Vorup Plejehjem og fortsætter:

”Jeg har for eksempel haft en tidligere sygehjælper med, som synes det var rigtig sjovt at se, hvordan faget har udviklet sig, siden hun uddannede sig.”

Elever på grundforløb 1 kommer direkte fra 9. eller 10. klasse. På grundforløbet bliver de blandt andet undervist i omsorg, sundhed og pædagogik, så de kan blive klogere på, om arbejdet med mennesker er noget for dem, og i hvilken retning de ønsker at gå, for eksempel uddanne sig til social- og sundhedsassistent, social- og sundhedshjælper eller pædagogisk assistent.