NYHEDSBREV

Opstarten af Fritid For Alle - de første skoler, nye samarbejdsforeninger og meget mere.

Det første halve år med Fritid For Alle er snart gået og i den proces er følgende lykkedes:
Vi har etableret et samarbejde til 25 frivillige foreninger fordelt over henholdsvis Randers, Langå og Havndal. Disse foreninger spænder over både kultur, fritid og sports tilbud. I hver af de 25 foreninger er der etableret en social frivillig, hvis fornemmeste opgave er at tage imod nye medlemmer og henviste børn og unge – ligeledes vil disse social frivillige understøtte muligheden for kontingent og udstyrsstøtte. Der har i processen været lagt vægt på at den social frivillige er en ny frivillig, hvis hoved fokus derfor er på denne rolle.

I indsatsen er der også blevet etableret kontakt og samarbejde til de fem udvalgte skoler, Hobrovejens, Nørrevang, Østervang, Langå og Havndal Børneby, samt et væld af andre fagpersoner, fx SSP, Bysekretariatet, Sundhedshuset m.fl. Disse partnere er afgørende for indsatsens succes.

Derudover er alt materiale, plakater, flyers, arbejdsmateriale, hjemmeside m.m. ved at være klargjort til sæsonstarten i august og der er allerede gode historier på vej.

For at give et indtryk af indsatsens ståsted og kommende aktiviteter, kommer her en kort opsummering på planen efter sommerferien og hvad der her kommer til at ske.

I august intensiveres indsatsen, med henblik på at udbrede kendskab til Fritid For Alle:

• Alt arbejdsmateriale udsendes til foreninger, skoler og fagpersoner
  • Plakater hænges op og flyers uddeles
  • Løbende kommunikation på indsatsens aktiviteter
  • Indsatsen markedsføres på sociale medier
  • I september vil der være fokus på uddannelse af de nye frivillige
    • Heri indgår DGI´s kursus ”Den gode velkomst”
  • Yderligere fagpersonale vil blive inddraget, såsom sundhedsplejen, PPR, ungdomsuddannelserne m.fl.
  • I september vil der også blive arbejdet på promoveringsvideo til indsatsen

I det sene efterår vil der blive foretaget en status og mindre evaluering af indsatsen. Det vil være med til at forberede indsatsen i 2023 og de fem nye skoler som her introduceres.