NYHEDSBREV

Første år er gået og meget er sket, nye foreninger, video på vej og flere børn og unge er blevet en del af foreningslivet.

Det første år med Fritid For Alle er snart gået. I den seneste tid er vi gået fra 25 frivillige samarbejdsforeninger til 31 og med i alt 46 aktiviteter, fordelt over henholdsvis Randers, Langå og Havndal. De tilknyttede foreningerne har løbende været igennem kurset ”Den gode velkomst for alle”, med DGI som vært og er blevet endnu bedre rustet til at tage imod børn og unge.

Vi er stolte over at der i Randers Kommune findes både kultur-, frilufts- og idrætsforeninger med social frivillige, der er engageret i at give børn og unge en hjælpende hånd ind i et aktivt fritidsliv. Af de senest tilkommende foreninger kan vi bl.a. byde velkommen til Randers Volleyballklub, Randers Kunstmuseums Billedskole, Bokseklubben Thor, Kronjyllands Esport & Tech Klub samt Randers Tennis og Padel.

Vores hjemmeside, materialer og vejledning er løbende blevet finpudset og hjemmesiden er dertil blevet tilgængelig på dansk, engelsk, ukrainsk og arabisk.

I 2022 har vi haft stor fokus på markedsføring af Fritid For Alle, bl.a. igennem sociale medier, kommunens ”byportaler”, infoskærme på bibliotekerne, plakater, flyers og roll ups placeret rundt omkring i Randers Kommune. Derudover er et væld af fagpersoner blevet involveret i opsporingen af børn med behov for at blive en del af fritidslivet – heri ligger en stor indsats fra pædagoger, lærer, skolesundhedsplejersker, SSP, socialrådgivere m.fl., som alle bidrager i det trivselsfremmende arbejde. Vi har også været heldige med gode historier som den med 13-årige Hamza, der fik tilskud til boksestøvler (http://www.epages.dk/randersonsdag/377/33).

I starten af det nye år vil der blive filmet en video til indsatsen, som kan være med til at gøre mulighederne i Randers Kommune endnu mere visuelle og tiltalende – for der ligger stadig et stort stykke arbejde foran os, i at gøre opmærksom på de muligheder der findes i Fritid For Alle og de fire frivillige organisationer, men vi er godt på vej.

Sæsonen afsluttes med at kortlægge indsatsens andet år og der vil inden længe komme nye skoler til i indsatsen og ikke mindst nye foreninger.

Vi vil i samme anledning gerne sige tak for et godt samarbejde i 2022 og vi glæder os til at gå 2023 i møde sammen med jer.