Fordebat til Ny Randers Havn

Høringen er afsluttet

Høring: Ny planlægning for område til havneformål og erhvervsformål - Ny Randers Havn

Randers Kommunes udviklingsudvalg har den 22. oktober 2020 igangsat ny planlægning for Ny Randers Havn.

Der er tale om væsentlige ændringer til kommuneplanen, og derfor skal der afholdes en fordebat, hvor alle med interesse i sagen, får mulighed for at komme med forslag og idéer og bemærkninger til det kommende kommuneplantillæg.

Den nye planlægning skal gøre det muligt at flytte havnens administrationsbygning til en anden placering længere mod syd og tættere på indkørslen til havnen samt at opføre andre kontorbygninger og at bygge administrationsbygningen højere end den gældende lokalplan giver mulighed for.

Udover kommuneplantillæg, der ændrer udlægget af et mindre areal fra havneformål til kontorformål, vil afgrænsningen af lokalplanområdet blive tilrettet, så det følger forløbet af den planlagte klimavej.  

Dette debatoplæg er er sendt i offentlig høring som led i den fem uger lange fordebat. Når fordebatten er afsluttet, vil udviklingsudvalget tage stilling til indholdet i det kommende lokalplanforslag og forslag til kommuneplantillæg, der kommer i en ny offentlig høring i løbet af foråret 2021.

Vi opfordrer alle interesserede til at deltage i debatten og komme med idéer og forslag til planlægningen. Du kan læse mere i fordebathæftet.

Læs fordebathæfte her

De kommende ændringer, som kommunen arbejder med

Arealet for havnens kontor flyttes væk fra fjorden og ind i landet til et areal, hvor der også vil være mulighed for at bygge kontorer til andre virksomheder

Det bebyggede areal til kontorformål bliver større end de 200 m, der gælder i dag og der ønskes mulighed for at bytte i en højde af 21 meter, hvor det i dag kun er muligt at bygge i 20 meter til administrationsformål.

Lokalplanens afgrænsning ændres, så den følger den planlagte klimavej.

 

Vær opmærksom på, at alle svar løbende vil blive offentliggjort herunder. Læs mere om Randers kommunes behandling af persondata.

Høringssvar

4 svar
- Blanketnummer: 10521

Placering Ny Randers Havn

Som beboer i Kristrup - og med de planer der på nuværende tidspunkt er om placering af ny havn, kan jeg IKKE støtte placeringen, så længe Ny Havnevej / ”Klima”brovej skal føres ad Clausholmvej gennem Kristrup.

Det kommer jo til at ØDELÆGGE Kristrup!

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det er kommunen, forvaltningen og byrådet har gang i med infrastrukturen i kommunen. Jeg kan kun se det som, at de vil gøre ALT for at få Byen til vandet og lavet en Flodby og så kan alt andet være lige meget…. Prestige-projekter…. Man vil have ”tømt” Havnegade for trafik og derfor synes man, man har fået den geniale ide, at lave en ”Klima”bro. Det lyder politisk korrekt – men er der nogen, der har slået definitionen af klima op?  – så spørger jeg bare, hvad en ”Klima”bro har med klima at gøre…

Der er også indbudt til input om infrastrukturplan for Randers Kommune. Og her er der mange forslag om, at lave en østbro/forbindelse i stedet for en ”klima”bro midt i byen, som ikke giver mening. Jeg forstår ikke, at kommunen, forvaltningen og byrådet ikke selv kan se, at de er i gang med at smadre dele af byen.

Nu har man for en gang skyld muligheden for, at tegne de store streger for Randers og så forstår jeg ikke, at man ikke kan se, at så meget trafik og tung trafik som muligt skal udenom byen. Gør Ringboulevarden i NØ færdig, så den føres til Dronningborg og forbindes til en østbro/forbindelse mellem Romalt og Assentoft. Så ville det jo også være helt naturligt, at placere havnen her, så den tunge trafik, der skal fragte havnens gods til og fra havnen, hurtigt har adgang til de store vejnet. Og der vil herfra være lettere adgang til og fra Djursland. Transportsektoren i Randers støtter/går ind for en østbro/forbindelse!

Trafik, støj og forurening skal ud af byen.

Jeg har ikke noget mod havnen, men når I er i gang med at smadre mit nabolag, så må jeg også spørge:

  • Har man haft havnen med i beslutning om placering, og hvad var deres mening ?
  • Hvor mange af havnens virksomheder flytter med? Har læst et sted, at hvis man flytter en havn, er det ofte ikke alle virksomheder der flytter med, da man ligger, hvor man gør af historiske årsager, og derfor måske lige så godt kan ligge et andet sted…
  • Kunne man forestille sig, at skibene på et tidspunkt bliver så store, at de ikke kan anløbe Randers Havn og derfor må søge andre steder hen ?

Jeg forstår heller ikke, hvordan man kan komme med fine (urigtige) beregninger for, hvordan trafikken vil fordele sig i byen. MEN lige KRISTRUP som jo bliver smadret af Ny Havnevej – der beregner man ikke, hvad det vil betyde for trafikken og villavejene. Meget mærkeligt og useriøst.

Jeg forstår ikke kommunens hensigter med at vildlede borgerne med skjult dagsorden og urigtige tal. Og jeg synes, I skylder borgerne i Kristrup og Dronningborg, at genoverveje hele denne trafikale fadæse.

    L. Jørgensen 8960 Randers SØ
    - Blanketnummer: 10519

    Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening, Randers

    Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening, Randers

    De ændrede planbetingelser skal åbne for andre anvendelser end havneformål. Det må betyde at der ikke længere forventes at være så stort et behov for arealer til havneformål som forventet, da de nuværende rammer blev vedtaget. Samtidig åbner planen for væsentligt højere byggeri.

    Begge disse forhold taler for at det er muligt i høj grad at respektere strandbyggelinjen og lade en bred bræmme tæt ved fjorden indgå i en grøn/blå korridor – gerne med et stiforløb – mellem Tronholmen og Romaltparken.

    Planområdet er omkranset af kortlagte, beskyttede §3 arealer som strandenge, eng, sø og mose men der er ikke sådanne naturtyper registreret i området. DN Randers vurderer umiddelbart, at der ud mod fjorden reelt er strandeng og opfordrer til at arealerne undersøges konkret, så naturen i området kan beskyttes.

    venlig hilsen

    Christian Halgreen

    fmd

    Danmarks Naturfredningsforening, Randers

      Christian Halgreen 8870 Langå
      - Blanketnummer: 10039

      Havnevej Øst

      Jeg foreslår at den nye havnevej starter på Ringvej syd (16).

      Ved Gunnerupmosevej etableres en ny afkørsel, herfra fører vejen mod nord op til lysreguleringen på Grenåvej, det såkaldte Daka kryds.

      Havnevejen føres over krydset og ned ad Kronjydevej. Nede ved  Daka etableres et nyt stykke vej som føres mod nordvest over til Kristrup Engvej. Kristrup Engvej fører havnetrafikken ind til den nye havn. Og bliver Østbroen en realitet, så er der mulighed for at føre den over fjorden ved Daka.

      Fordelen ved denne linjeføring er at alle de gode borgere i Kristrup bliver fri for den tunge trafik på Hammelvej, Clausholmvej og Grenåvej. Opkøb af Mazda forhandleren i Kristrup og ejendomme på Århusvej kan stoppes da Århusvej ikke længere vil blive belastet af havnetrafik og evt. Østbro-trafik. Genbrugsstationen kan bibeholde sin placering. Og så kan denne rute etableres på primært eksisterende veje og uden gener fra store anlægsarbejder på det trafikkerede Grenåvej/Ørneborgvej område.

       

       

      Kim Kjersgaard 8960 Randers SØ
      - Blanketnummer: 9757

      Havnevej Øst

      Forslag til alternativ havnevej uden om Kristrup.

      Som det kan ses på vedhæftede billede, foreslår jeg at den nye havnevej får sin egen afkørsel på Ringvej Syd(21) ved Gunnerupmosevej.

      Gunnerupmosevej fører ud til Grenåvej, det såkaldte Daka-kryds, herfra føres vejen over til Kronjydevej hvor den, før Daka; deles i to.

      Den ene del kan bruges til en evt. kommende østbro, mens den anden del føres mod vest over til Kristrup Engvej og videre til den nye havn.

       

          Fordelen ved denne linjeføring er at Hammelvej,Clausholmvej samt Grenåvej, ikke bliver belastet af en hel del ny tung trafik.

      Og vælger man senere at gennemføre Østbroen ad samme rute, kan man lede en del trafik væk fra Århusvej og midtbyen. Derved kan det undgås at smide en masse penge efter Århusvej og yderligere opkøb af ejendomme.

        Kim Kjersgaard 8960 Randers SØ